Mercedes knäckte BMW i fjol
I racet om största premiumtillverkaren i världen vann Mercedes 2017 års upplaga. BMW ökade sin försäljning, men Mercedes ökade än mer och drygade ut sin ledning från året innan.
Hur slutade det egentligen i premiumtoppen i fjol? Lyckades BMW ta sig om Mercedes som 2016 gick förbi just BMW som legat överst i premiumrangordningen elva år i sträck? Den frågan har vi nu fått svar på när 2017 års försäljningssiffror för dessa båda märken har levererats.
BMW är större än Mercedes
BMW rapporterar i dag att de är störst, men Mercedes rapporterade för några dagar sedan att de är störst. Hur står det egentligen till? Ljuger den ena? Nej då, de fokuserar bara på lite olika siffror.
BMW är största premiumkoncernen med 2 463 526 sålda bilar i fjol. I den siffran räknar man in bilar från BMW, Mini och Rolls-Royce samt motorcyklar från BMW Motorrad.
Mercedes som koncern, det vill säga Mercedes och Smart tillsammans, var nära men nådde inte ända fram till BMW:s siffra. Mercedes och Smart sålde i fjol 2 424 369 bilar, drygt 39 000 färre än BMW som koncern. Mercedes hade dock tagit skalpen på BMW om inte Smart hade backat. Smart tappade nämligen 6,5 procent av sina försäljning medan Mercedes ökade med 9,9 procent.
BMW ökade 4,1 procent, till stor del tack vare deras elektrifierade bilar som ökade med hela 65,6 procent.
Exkluderar vi BMW:s motorcykelavdelning tappar koncernen 164 153 sålda enheter och då blir plötsligt Mercedes största bilkoncern. Som sagt, det finns olika sätt att räkna på.
Mercedes är större än BMW
De kanske mest intressanta siffrorna är, för att fokusera på enbart ”premiumprodukterna” och rensa bort exempelvis sådant som är tvåhjuligt, så tittar vi bilmärkena BMW respektive Mercedes.
BMW sålde 2 272 158 bilar under 2017, inklusive M-bilar och i-bilar (som ju båda bär BMW-emblem). Motsvarande siffra för Mercedes var 2 289 344 bilar. Vinsten därmed till Mercedes.
BMW mot Mercedes i Europa och Kina
De båda koncernernas starkaste marknad var den i Europa men störst tillväxt såg de inte oväntat i Kina. Med 594 388 bilar i Kina var BMW något större än Mercedes som nådde upp till 587 868 bilar. Små marginaler alltså.
I Europa sålde BMW-koncernen 1 100 975 bilar, Mercedes med Smart 955 301 bilar. Mercedes ökade dock mest.
Läs också: Volkswagen störst i världen 2017
Men Audi då?
Trea på premiumtäppan är än en gång Audi som även de redovisat sina siffror i dag, alldeles nyss faktiskt. 1 878 100 bilar lyckades Audi kränga under 2017. Det är fler än någonsin tidigare. Tillväxten på 0,6 procent var betydligt mindre än för både BMW och Mercedes, men likväl en rekordnotering.
Audis starkaste marknad var Europa med 860 600 sålda bilar. I Kina lyckades man sälja 597 866 bilar, fler än både BMW och Mercedes. Men det ska tilläggas att Audi inkluderar Hongkong-försäljningen i sin siffra, det gör inte BMW. Vi kan inte ta gift på det, men det verkar som att Mercedes tar med Hongkong i sin siffra.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se