Mercedes lägger ned utveckling av bränsleceller
Mercedes styrelseordförande Dieter Zetsche har meddelat att de i fortsättningen inte kommer att vara en del i företagets långsiktiga fokus.
Det var på en konferens i Stuttgart i måndags som Mercedes styrelseordförande Dieter Zetsche meddelade att företaget inte längre har bränsleceller som del av sitt framtidsfokus. Det skriver Clean Technika.
Zetsche hävdar att bränslecellernas övertag över batteridrivna elbilar – längre räckvidd och kortare "tankningar" – håller på att försvinna, i och med utvecklingen av batteriteknik. Speciellt när pris är medräknat.
– Batteripriserna sjunker snabbt, medan produktionen av vätgas fortfarande är väldigt dyr, sa han på konferensen.
Zetsche säger att bränsleceller fortfarande är en intressant lösning, men att de inte är lönsamma innan priserna på vätgas sjunker.
Mercedes har kvar planerna på att starta produktionen av den bränslecellsdrivna plug-in-modellen GLC F-Cell tidigt nästa år, men den bilen är framför allt riktad till köpare som äger många bilar och har egna tankstationer tillgängliga.
Bränsleceller har fått skarp kritik även från världens batterikung Elon Musk, som kallat dem för Fool Cells. Han menar att det är orimligt att använda energi till att framställa vätgas, eftersom processen är så ineffektiv.
Samtidigt investerar Mercedes tio miljarder dollar för att tidigarelägga produktionen av tio nya elbilar från 2025 till 2022. Bilarna kommer att baseras på konceptbilen Generation EQ, som visades förra året.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se