Foto: Mercedes

Mercedes stänger 20 procent av återförsäljarna

Mercedes kommer att stänga ner upp till 20 procent av sina återförsäljare i Tyskland och cirka tio procent globalt. Vill fokusera mer på onlineköp.

Under de senaste åren har biltillverkare ställt om rejält, inte bara när det kommer till vad bilen drivs av. Allt fler tillverkare har lagt större fokus på försäljning över internet och vissa som bland andra Lynk & Co säljer enbart sina bilar över internet. Nu följer Mercedes samma väg och siktar på att stänga 15-20 procent av sina återförsäljare i Tyskland och tio procent globalt. Det är en del i planen av från 2025 sälja 25 procent av sina bilar online.
I nuläget har Mercedes och Smart cirka 6 500 återförsäljare globalt varav ungefär 1 000 av dem är placerade i Tyskland.

Enligt Bettina Fetzer, kommunikation- och marknadsföringschef, siktar Mercedes på att förändringarna i Tyskland ska vara på plats från 2028 och globalt sett från 2025.
– Vi behöver färre stora showrooms på mogna marknader, säger Bettina Fetzer.
Hon noterar även att man kommer att bygga ut antalet återförsäljare i bland annat Kina.

Mercedes räknar med att åtgärderna kommer att sänka distributionskostnaderna samtidigt som man siktar på att bli mer ”premium” med högre genomsnittliga försäljningspriser.
Mercedes exklusiva varumärken kommer framöver att få egna dedikerade butiker som bland annat en Maybach-butik i Shanghai, AMG-butik i Dubai och ett upplevelsecenter för G-klass i Österrike.