Mitsubishi kanske trots allt stannar i Europa
När Nissan, Renault och Mitsubishi delade upp världen och marknaderna resulterade det i ett beslut att japanska Mitsubishi skulle lämna Europa helt. Leveranserna av flera bilmodeller stoppades direkt. Men nu kommer besked att det kanske trots allt blir en satsning i Europa, men då på vissa utvalda marknader.
Mitsubishis laddhybridversion av suven Outlander säljer fortfarande väldigt bra på flera marknader i Europa. Därför kom det som en överraskning för de flesta att Mitsubishi tvingas bort från Europa och hem till Asien då alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi delade upp sina marknader.
Beskedet att Mitsubishi lämnar Europa redan i höst kom så sent som i juli.
Men nu ryktas det att laddhybridversionev av mindre suven Eclipse Cross kanske trots allt kommer att säljas på vissa utvalda marknader. Bilen är färdigutvecklad och skulle kunna skeppas till Europa relativt snabbt. Redan nästa år påstås det att Mitsubishi vill sälja Eclipse Cross som laddhybrid i framför allt Tyskland, Frankrike och Italien. Mitsubishi har valt att inte kommentera ryktena alls.
Bakom beslutet ligger starka påtryckningar från importörerna av Mitsubishi-bilar till Europa.
Eclipse Cross lanserades för tre år sedan och efter framgångarna med Outlander var det många som förvånades över att Mitsubishi inte redan då snabbt utvecklade en laddhybrid av Eclipse Cross.
Nu när modellen genomgår en lättare ansiktslyftning kommer den som laddhybrid.
Mitsubishis handlare i Europa har precis inlett arbetet med att hantera avskedet och det nya beskedet kommer i ett känsligt läge.
Att börja sälja en ny modell i Europa nästa år kräver att modellen klarar de nya utsläppsreglerna enligt Euro 6d som träder i kraft den 1 januari 2021. Tidigare har Mitsubishi sagt att de inte planerar att utveckla modellerna Outlander, ASX och Eclipse Cross för de nya reglerna. Däremot ska pickupen L200 och lilla Space Star kunna fortsätta att säljas.
Om Mitsubishi väljer att skeppa Eclipse Cross till Tyskland, Frankrike samt Italien och därmed se till att den klarar Euro 6d är det oklart om en svensk importör kan få bilar till Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se