Nevs får inte Saab-logotyp
Lastbilstillverkaren Scania vägrar släppa den klassiska Gripen-logotypen till Saabs nya ägare Nevs. Scania: ”Vi vill inte släppa vårt varumärke.”
Elbilstillverkaren Nevs kommer inte få använda Gripen som varit Saabs en del av märkesidentitet sedan sammanslagningen med lastbilstillverkaren Scania 1969. Det uppger Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.
– För vår del är det stora värden som står på spel. Vi har byggt upp det här varumärket i över hundra år och det vill vi inte släppa. Vi har sett att det inte finns någon särskild respekt för varumärken i Kina, säger Danielsson till teknikensvarld.se.
För att använda logotypen krävs dels ett godkännande från försvarskoncernen Saab AB och dels från Scania, något som nu ser dystert ut för Nevs.
Det som nu ska bedömas är om varumärket Saab återigen kan komma att användas på bilar, men där har Scania inget att säga till om. Det ägs nämligen av försvarskoncernen Saab AB. Teknikensvarld.se har sökt Saab AB utan resultat.
Tidigare har teknikensvarld.se rapporterat om att varumärket är en bonus för Nevs men att det inte är avgörande för köpet av konkursboet efter Saab. De nya uppgifterna om att Scania nu satt sig på tvären tar man med ro.
– Vi kommer inte diskutera frågan förrän alla parter kommit överens om en lösning, säger Nevs presschef Mikael Östlund.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se