Nevs nära försäljning

Nevs är nära en försäljning, allt som krävs är ett godkännande från den kinesiska ägaren Evergrande. Målet är att komma igång med produktionen av testfordon så fort som möjligt.

Det är fortfarande tufft för Nevs som tio år efter att ha köpt upp huvuddelen av Saab Automobiles konkursbo inte har producerat en enda elbil. Men bolaget menar att de har färdiga planer och att det enda som krävs nu är nya finansiärer – och att kinesiska Evergrande som äger Nevs vill sälja.

– Vi har konkreta diskussioner med flera intressenter och hoppas få klart i april, säger Stefan Tilk, vd på Nevs, till Dagens industri.

Evergrande har också haft sina problem, förra året drabbades företaget av finansiell kris på grund av sina skulder motsvarande 2 600 miljarder kronor. Det ledde också till att stödet till Nevs ströps och att man tvingades varsla nästan hälften av personalen. Finansieringen löstes akut genom en affär med Koenigsegg.

Men nyligen fick det kinesiska bolaget tillstånd i Kina för försäljning av sina fordon under märket Hengchi, men det ändrar inte Nevs önskan om att hitta nya ägare. Nevs var tidigare med i utvecklingen av flera Hengchi-modeller, men inte längre.

– Vi har inget tekniskt samarbete kvar i den delen. I stället jobbar vi vidare med vår affärsplan kring självkörande mobilitetslösningar och där ser vi att det finns flera som vill komma in som finansiärer. Både biltillverkare och andra aktörer som är intresserade av den nya mobilitetsbranschen, säger Stefan Tilk.

LÄS OCKSÅ: Utrustning från Saab-fabriken i Trollhättan på auktion

Evergrande har däremot inte gett klartecken om att sälja, men om och när de gör det vill Nevs ta nästa steg.

– Vi vill gå in i fasen att bygga testfordon och vill ösa på med materialinköp. Enligt planen ska vi bygga 60 stycken fordon för att testa vårt självkörande system i tre olika städer och då krävs det pengar. Vi får inte längre tillskott från Evergrande.

Nevs vill inte berätta vilka de potentiella finansiärerna är, men dementerar ryktena om att kinesiska Geely, som äger Volvo Cars och Polestar, skulle vara några av dem.

– Det finns säkert intresse från Geelygruppen kring vad vi gör, men inte som ägare, säger Stefan Tilk.

Nyligen meddelade Polestar att de öppnar etablerar sig i Trollhättan där man ska jobba med utveckling och provningsverksamhet. Men det har alltså inget samband.