Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Saab 9-3 Turbo X
Saab 9-3 Turbo X
Saab 9-3 Turbo X
Saab 9-3 Turbo X

Nevs ska bygga 120 000 Saab 9-3 på ett år

Saab Automobiles nya ägare Nevs har högt uppsatta försäljningsmål. I år tänker man hinna med att tillverka 8000 exemplar av Saab 9-3. 2015 ska man tillverka 120000 exemplar under helåret.

Saab sålde under sina bästa år mellan 120000 och 130000 bilar världen över. Försäljningsrekord nådde man 2006 med 133167 bilar, en blygsam försäljningssiffra jämfört med konkurrenterna trots större modellflora än på tidigare (9-3, 9-5, 9-2X samt 9-7X). Volvo sålde samma år betydligt fler bilar, 427747 stycken för att vara exakt.

 Åren därefter hade Saab det betydligt motigare med sjunkande försäljningssiffror och sista helåret för Saab var 2010 då man blott sålde 28284 bilar.

 Trots dessa siffror i minne har Saabs nya ägare Nevs högtflygande planer för modellen 9-3 som ska sättas i produktion igen senare i år. Sveriges Radio P4 Väst har tagit del av ett brev som Nevs har skickat ut till omkring 500 underleverantörer. I detta brev undersöker man underleverantörernas inställning till leverans inför produktionsstarten som planeras till vecka 34. I brevet förtydligar Nevs dessutom sina avsikter för de närmaste åren.

 Bland annat att man ser en produktionstakt i år som medför 8000 tillverkade bilar under 2013. Under 2014 ser man ökad produktionstakt med fullt skift vilket medför 60000 tillverkade bilar under helåret. 2015 tänker man gå över till tvåskift och en produktionstakt om 120000 bilar, alltså i samma nivå som de bästa åren innan GM gav upp på Saab.

 Tillverkningen, som om allt går i lås kör igång i Trollhättan under augusti månad, innefattar Saab 9-3 med konventionella förbränningsmotorer under huven, det vill säga ingen elektrisk version som tidigare var den ursprungliga tanken. Karossversionerna som är aktuella till en början är 9-3 SportSedan och 9-3 Cabriolet. Mot slutet av 2013 är tanken att 9-3X (som är baseras på kombiversionen) ska komma i produktion och under 2014 – om allt går som planerat – är det dags för den eldrivna 9-3-versionen att börja tillverkas.

 Högtflygande planer med andra ord, men kanske fullt realistiska. Så sent som för två dagar sedan slöt Nevs ett samarbetsavtal med den kinesiska staden Qingdao där 22 procents aktieinnehav byttes mot två miljarder kronor.

 På bilden ovan ses den extravaganta 9-3-versionen Turbo X som inte kommer att återuppstå.