Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Nio elbilar från Ford kommande år

Totalt sju nya eldrivna modeller fram till 2024 med målet att sälja fler än 600 000 eldrivna bilar under 2026 och en ny batterifabrik i Turkiet – Fords mål för den europeiska marknaden är ambitiösa. 

Ford växlar upp sin elektrifiering av fordonsflottan som ska stå till buds för den europeiska marknaden. I stora drag är planen att ha totalt nio olika, helt eldrivna modeller på marknaden till 2024 vilket innebär sju nyheter. I dagsläget är det Mustang Mach-E som är märkets rent eldrivna version, med nya E-Transit redo för att lanseras på marknaden under kommande kvartal. Utöver dessa två modeller så siktar Ford in sig på följande rent eldrivna produkter:

Puma lanseras 2024, tillverkas i Craiova, Rumänien.

Mellanstor Crossover lanseras 2023, tillverkas i Köln, Tyskland.

Sport Crossover lanseras 2024, tillverkas i Köln, Tyskland.

Transit Courier lanseras 2024, tillverkas i Craiova, Rumänien.

Tourneo Courier lanseras 2024, tillverkas i Craiova, Rumänien.

Transit Custom lanseras 2024, tillverkas i Craiova, Rumänien.

Tourneo Custom lanseras 2024, tillverkas i Craiova, Rumänien.

Den ökade satsningen på elbilar i Europa leder Fords globala satsning som siktar mot drygt två miljoner sålda rent eldrivna bilar totalt 2026. Stora investeringar vid fabriksområden i Köln är redan planerade och förväntas uppgå till två miljarder dollar. Utöver dessa investeringar för att möta kommande utmaningar så har Ford även tecknat ett icke-bindande samförståndsavtal med koreanska SK On Co. Ltd samt med det turkiska konglomeratet Koç Holding. Planen är att tillsammans bygga en av bilindustrins större fabriker för fordonsbatterier nära Ankara i Turkiet, Asien. Något som kommer att behövas för att möta framtida behov. Enligt Ford ska fabriken vara i gång ”i mitten av årtiondet”. Intressant fakta är att Ford globalt siktar mot att totalt kunna leverera batterier motsvarande 240 GWh årligen.

https://youtu.be/w4tOcaB1myA

Tillsammans ska dessa initiativ, som Ford själva uttrycker det, hjälpa varumärket att uppnå nollutsläpp för all fordonsförsäljning och koldioxidneutralitet över hela dess europeiska fotavtryck av anläggningar, logistik och leverantörer senast 2035. 

Hela nyhetspaketet följer efter Fords introducerande av sin nya globala affärsverksamhet kallad Ford Model e, som bara ska fokusera på de eldrivna fordonen.

– Jag är glad över att se förändringstakten i Europa – som utmanar hela vår bransch att bygga bättre, renare och mer digitala fordon. Ford går snabbt framåt för att möta efterfrågan i Europa och i resten av världen, säger Jim Farley, Fords vd och koncernchef.