Foto: Waldo van der Waal / Datsun

Nissan sätter stopp för Datsun

Bara ett decennium efter återupplivningen är det slut för Datsun. Det klassiska märket har fört en tynande tillvaro som Nissans lågprismärke, men nu är den sista Datsun-bilen byggd.

Den sista Datsun-bilen byggdes i mars, meddelar Nissan. Den sista bilen var en Datsun Redi-Go, byggd i fabriken i indiska Chennai som var den sista fabriken inom Renault-Nissan-koncernen att bygga Datsun-bilar. Produktionen av Datsun i Indonesien och Ryssland stoppades redan 2020.

Efter att ha lagts i byrålådan 1986 återupplivades Datsun av koncernens dåvarande chef Carlos Ghosn år 2012 med målet att skapa ett lågprismärke för utvecklingsmarknader. Märket beskrevs då som en viktig del av Nissans DNA. Någon succé liknande Dacia blev det dock inte. Målet om en försäljning på cirka 300 000 bilar per år missades grovt. Under det knappa decennium som det nya Datsun hann verka såldes endast 470 000 bilar.

1 AV 2
Nya Datsun Redi-Go hann aldrig sättas i produktion.
Foto: Datsun
2 AV 2
Redi-Go blev Datsuns sista modell i produktion.
Foto: Datsun

Datsuns modellutbud har varit magert, främst bestående av olika versioner av Go, som byggdes på förra generationen Nissan Micra. Den sista nyheten från Datsun var en teaserbild föreställande nya Redi-Go som utvecklades för den indiska marknaden, men aldrig hann sättas i produktion.

Datsuns historia kan spåras till 1931 då DAT Motor Company skapade märket Datson. Tre år senare, 1934, tog det nybildade bilföretaget Nissan Motor Company över DAT och man passade i samma veva på att ändra namnet Datson till Datsun och bilarna som byggdes var till stora delar Austin Seven-baserade. Datsun återupptog biltillverkningen igen efter andra världskriget, fortfarande med Austin-baserade modeller. Först under 1950-talets andra hälft kom märket med egna modeller. Under 1970-talet lanserades en lång rad modeller som blev kända över stora delar av världen, även här i Sverige. Många av dessa såldes även under Nissan-varumärket.