Northvolt får konkurrens i Europa av ny kinesisk aktör
Svenska Northvolt vill ta en femtedel av batterimarknaden i Europa.
Men flera aktörer bygger nytt för att konkurrera på den växande elbilsmarknaden.
Kinesiska SVolt Energy ska bygga en ny fabrik i Tyskland och Ford väntas knacka på dörren för att få köpa batterier.
Alla de stora producenterna av batterier till elbilar rusar till Europa för att bygga fabriker och ta marknadsandelar. Svenska Northvolt är på god väg att färdigställa sin första produktion av batterier av 8 GWh per år samtidigt som en ny fabrik byggs i Tyskland tillsammans med Volkswagen.
Tesla bygger en egen fabrik utanför Berlin för produktion av både bilar och batterier och kinesiska CATL, koreanska LG Chem och Samsung samt franska Total bygger ut sina anläggningar så snabbt de bara kan. I Storbritannien finns det färska projektet Britishvolt som ska bygga en batterifabrik i Wales.
Flera nya aktörer vill också etablera sig i Europa. Kinesiska SVolt Energy Technology, som är en avknoppning från biltillverkaren Great Wall, har tillkännagivit en plan på en batterifabrik med en kapacitet på hela 24 GWh per år. Det skulle säkra tillgången på batterier på mellan 300 000 och 500 000 elbilar varje år.
Börjar producera batterier 2023
Investeringen ligger på cirka 24 miljarder kronor, vilket är i nivå med Northvolts totala investering. En bra tumregel är att en batterifabrik kräver investering på cirka en miljard kronor per GWh i batterikapacitet.
Produktionen i SVolts anläggning nära Saarloius, på gränsen mellan Tyskland och Frankrike, väntas starta i slutet av 2023. Totalt ska cirka 2 000 personer arbeta i SVolts batterifabrik.
Flera biltillverkare behöver köpa fler batterier och SVolt har redan inlett förhandlingar med tänkbara kunder. En logisk kund är Ford som har bilfabrik inte långt från Saarlouis men enligt SVolts försäljningschef Maxim Hantsch-Kramskoj är det Ford som ska ta första steget i den förhandlingen.
Ford kan bli en första kund
För området Saarland i Tyskland är SVolts fabrik den största industrietableringen sedan Ford öppnade sin bilfabrik i området för 50 år sedan.
Enligt Fords vd Jim Farley finns det planer på att Ford ska följa samma väg som Tesla och General Motors och börja bygga egna batterifabriker.
Ford lanserar i vinter elbilen Mustang Mach-E och visade nyligen eldrivna transportbilen Transit. 2022 ska Ford börja sälja en eldriven version av pickupen F150 och Ford har också köpt rätten att använda Volkswagens nya elbilsplattform, den som används till ID-familjen, för en ny mellanstor elbil.
Tesla bygger sedan 2017 egna batterier tillsammans med Panasonic och har också tecknat samarbetsavtal med både LG Chem och CATL.
General Motors avslöjade förra året att de bygger en egen batterifabrik tillsammans med LG Chem i Ohio.
Ett samarbete mellan Ford och SVolt i Tyskland kan bli första steget mot ett gemensamt projekt och flera batterifabriker världen över.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se