Nu är affären klar – Geely majoritetsägare i Lotus
Det var sent i våras som Zhejiang Geely Holding Group meddelade att de köper en större del av malaysiska Proton och majoriteten av Lotus. Nu är affären genomförd, Volvo och Lotus är därmed syskonmärke även på papperet.
I dag finns det på pränt – Volvos ägare Zhejiang Geely Holding Group har slutfört transaktionen som innebär att de tar över 51 procent av aktierna i den brittiska sportbilstillverkaren som gång i tiden grundades av Colin Chapman. Övriga 49 procent av aktierna har det malaysiska konsortiet Etika Automotive förvärvat. Säljare var malaysiska DRB-Hicom som fortfarande äger majoriteten (50,1 %) av Proton, som Lotus (fullständigt bolagsnamn Group Lotus Plc) tidigare var en del av. Geely är sedan affären i våras minoritetsägare (49,9 %) i Proton.
I Lotus styrelse tar Geely hand om tre av totalt fem platser, de två övriga tar Etika hand om. Lotus nuvarande vd Jean-Marc Gales blir kvar på sin post och är nöjd med att den lilla sportbilstillverkaren har fått nya ägare med ekonomiska muskler:
– Efter en framgångsrik vändning för varumärket Lotus har vi aldrig tidigare befunnit oss i en starkare position och vi är nu perfekt positionerade för att växa ytterligare. Vi producerar de bästa bilarna i företagets historia och utvecklar för närvarande nästa generation av lyxsportbilar som kommer att fortsätta visa upp varumärkets kärnvärden vad gäller klassledande fordonsdynamik, låg vikt, design och aerodynamik genom att utnyttja Geely Holdings globala styrkor och resurser, säger Jean-Marc Gales som kan titta tillbaka på ett framgångsrikt första halvår av 2017 med tio procent högre försäljningssiffror än motsvarande period 2016.
Vi vet sedan tidigare att Jean-Marc Gales är intresserad av att bygga en Lotus-suv och så sent som i går skrev vi om hur Geely-höjdare nu sneglar på hur Porsche framgångsrikt ökat sin försäljning med ett brett modellprogram, kanske framför allt genom att erbjuda just suvar. Kunskapen om suvar finns dessutom inom koncernen, inte minst Volvo har god erfarenhet av biltypen.
Daniel Donghui Li, Geelys exekutiva och finansiella chef, är den som har tagit plats som styrelseordförande för Lotus. Även han ser fram emot ett ännu starkare Lotus:
– Med affärsuppgörelsen klar ser vi nu fram emot att samarbeta med våra partners för att utveckla varumärket Lotus till att bli ett globalt konkurrenskraftigt varumärke och en välkänd ledare på sportbilsmarknaden. Vi är mycket övertygade om att Lotus inom en snar framtid kommer att gå bättre än vad bilindustrin och konsumenterna förväntar sig.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se