Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nu är det suven som säljer bäst i Europa – inte småbilen

För första gången är det suvarna som dominerar i Europa. När 2015 års försäljningssiffror summeras står det klart att bilarna i B- och C-segmenten har fått se sin överman i just suven.

Under många år har Opel Corsa- (B-segmentet) och Volkswagen Golf-stora (C-segmentet) bilar sålt bäst i Europa. Men under 2015 hände någonting, suvarna gick nämligen om efter att under flera år vuxit sig allt starkare. Under 2015 ökade suvförsäljningen med 24 procent till totalt 3,2 miljoner bilar.

När analysföretaget JATO nu har sammanställt 2015 ser vi att suvarna stod för 22,49 procent av den europeiska bilförsäljningen, en ökning från 19,81 procent året innan.

Småbilarna (B-segmentet), som låg i topp 2014, tappade från 22,73 till 21,99 procent och får därför vänja sig vid en hedersam andraplats.

Golfklassen (C-segmentet) stod även den för ett tapp, från 21,3 till 20,61 procent.

För första gången någonsin tillhör staplarna längst till vänster suv-klassen.

Efter de tre dominerande klasserna hamnade MPV-segmentet på fjärde plats med en andel om 10,48 procent. På femte plats dansade mellanklassen (D-segmentet med bilar som BMW 3-serie och Volkswagen Passat) in med en andel om 9,05 procent och på sjätte plats placerade sig minibilarna (A-segmentet, typ Fiat 500) med 8,79 procent.

På plats sju hittar vi storbilar (E-segmentet, typ Mercedes E-klass) med 2,75 procents andel och på plats åtta sportbilar (S-segmentet) som fick ihop 0,72 procents andel.

Lyxbilarna (F-segmentet, typ BMW 7-serie) stod för 0,27 procent av den europeiska bilförsäljningen förra året, det gav en niondeplats. Övriga 2,84 procent av bilförsäljningen är blandad kompott av andra odefinierade bilklasser.

Glädjande för svensk del är att Volvo XC60 var bästsäljaren bland mellanstora suvar i Europa under fjolåret.

Bäst av alla suvar sålde de minsta, det vill säga småsuvar likt Renault Captur. Med en ökning om 38 procent såldes drygt 1,2 miljoner suvar av denna storlek.

Men störst ökning av alla suvar hade de mellanstora. Dessa ökade med hela 42 procent och landade på 470 000 exemplar. Och ur ett svenskt perspektiv är det här den mest roliga läsningen står att finna; Volvo XC60 var nämligen bästsäljaren av alla mellanstora suvar i Europa förra året. Svensken hamnade före konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 och till och med Mitsubishi Outlander i försäljningsstatistiken. Imponerande. XC60 är dessutom Volvos mest sålda modell världen över.

Suv-försäljningens utveckling under 2015 i respektive europeiskt land. Sverige landade mer eller mindre på Europa-snittet. I Danmark ökade suvarna med över 40 procent. Men Portugal var värst.

Medan Volvo var störst i ett visst suvsegment så var det Nissan som var störst på suvar totalt tack vare 376 000 bilar, eller 11,8 procent av suvmarknaden. Tvåa kom Nissans allianskompis Renault och trea Volkswagen.

Bästsäljaren i varje bilklass, samt tvåan och trean i respektive klass.