Nu kommer den: Teknikens Värld-bilen!
Efter att ha bevakat bilbranschen och testat bilar i 73 år gör Teknikens Värld slag i saken och bygger en egen bil. ”Om någon vet hur den perfekta bilen ska vara så är det vi”, säger redaktionschef Glenn Lindberg.
Tesla, Polestar, Rivian och Canoo. Det är bara några exempel på företag som har ploppat upp från ingenstans och på kort tid blivit krafter att räkna med. Förändringens vindar blåser i bilvärlden och vi på Teknikens Värld har bestämt oss för att ge oss in i matchen och utveckla en egen bil – Teknikens Värld-bilen!
– Det är jävligt mycket lättare att bygga bilar än att göra tidningar nuförtiden, och faktum är att jag har fler års längre erfarenhet av bilbranschen än Elon Musk. Så varför skulle inte vi kunna lyckas, säger redaktionschef Glenn Lindberg.
Det här är inte första gången Teknikens Värld doppar tårna i bilbyggarsvängen. Under tidningens drygt 70-åriga historia har det byggts flera bilar med stor framgång. Bilar som Volvo 760 Cab ”Lyftet”, Commovan och Klorofyll har gjort stora avtryck i bilhistorien. Icke att förglömma är Saab Speeder som gick segrande ur ett test mot Porsche 911. Förvisso i Teknikens Världs eget test. Men ändå.
Den här gången är dock siktet inställt på serieproduktion och för att snabba på utvecklingsprocessen utgår vi från några av de tidigare så kallade fejkbilar som har figurerat i Alla Bilar.
– De kan tyckas se ut som skämtbilar, men efter några mindre modifieringar tror vi att flera av våra fejkbilar kan bli hållbara koncept som på kort tid kan tas vidare till serieproduktion, säger chefredaktör Marcus Engström.
Mycket talar för att det blir det omtalade konceptet TVesla som väljs ut för vidareutveckling, inte minst eftersom det är chefredaktör Engström som har sista ordet. Han är väldigt besviken på att han inte kommer att få någon Cybertruck.
– Man skulle kunna säga att Elon Musk är skyldig mig en Cybertruck. Men jag är inte den som går runt och är bitter, vi ska bygga en egen, ännu bättre bil. Tyvärr kommer vi inte ha råd att utveckla en elektrisk drivlina, så den får sannolikt en vanlig bensinmotor. Och det blir nog inte en pickup heller eftersom de är ganska fula, säger Marcus Engström.
– Det är ganska heta diskussioner just nu om vilken bil vi ska bygga. Robin Törnros, som är äldst i sinnet och ibland verkar ha glömt att vi bytt till högertrafik, vill förstås att vi gör retrobilen TVord Anglia. Linus Pröjtz vill helst att vi gör en Teknikens Världs Trackday-bil baserad på Dacia Dracula-konceptet. Men de har båda fel. Det troligaste är nog ändå att vi gör det lätt för oss och bygger en Voltswagen.
Var den kommande Teknikens Värld-bilen ska byggas är ännu inte bestämt.
– Vi har ett nästan komplett verktygsskåp här i garaget på Gjörwellsgatan så vi kan nog få ihop en prototyp själva. Men för serieproduktionen tror vi mer på att anlita någon av de befintliga licenstillverkarna. Vi har pratat en del med Magna och Valmet, men efter påsk ska jag ha videomöte med Nevs i Trollhättan. Jag tror mest på det spåret, avslutar Marcus Engström.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se