Nu stoppas europeiska bilfabriker på löpande band
Volvo, Volkswagen, Ford, Toyota, PSA, Renault, Fiat, Skoda, Nissan, Seat och Mercedes är några av biltillverkarna som nu tvingas stänga sina fabriker på grund av coronaviruset.
Sidan uppdaterad med ny information 23 mars kl 15.49.
Coronaviruset, eller covid-19, fortsätter att sätta käppar i hjulen för världen, och inte minst biltillverkarna som framför allt i Europa nu måste stänga ned sina fabriker för att förhindra smittspridning. I vissa fall handlar det också om utebliven leverans av delar, på grund av viruset, vilket omöjliggör biltillverkning. Så här är läget just nu:
Volkswagen-koncernen
Tidigare i dag meddelade Volkswagen att de under veckan kommer att stänga ner produktionen i sina fabriker i Italien, Portugal, Slovakien och Spanien. Utbredningen av coronaviruset – covid-19 – är orsaken. Koncernens nedstängning av fabriker kommer sannolikt inte att sluta där. Volkswagen säger att deras övriga fabriker i Europa nu förbereds för nedstängning och ett produktionsstopp under åtminstone två veckor.
Lamborghini, som ingår i koncernen, stängde ned sin fabrik i Sant’Agata Bolognese redan i förra veckan.
Motorcykeltillverkaren Ducati, som ingår i koncernen, har redan pausat sin produktion. I nuläget räknar de med att öppna den 25 mars, en vecka senare är vad som ursprungligen aviserats. Men i och med läget i Italien känns 25 mars också osäkert.
Porsche skickade under onsdagen ut information om att deras anläggningar i Zuffenhausen och Leipzig kommer att stängas med start lördagen den 21 mars. Initialt ser man att nedstängningen varar i två veckor. Åtgärden ser man som en anpassning för att möta den mindre efterfrågan på bilar som nu råder.
Volkswagen-koncernen, med märken som Volkswagen, Skoda, Seat, Audi och Porsche, flaggar också för att årets mål sett till produktion och försäljning kan bli svåra att uppnå.
Ford
Även Ford meddelade under tisdagen att de från och med torsdagen den 19 mars kommer att stänga ned produktionen i märkets största anläggningar för fordon och motorer. Det gäller fabrikerna i Tyskland och i Rumänien. Spanska Valencia-fabriken stoppade produktionen redan under måndagen.
Ford räknar med att produktionsstoppet kommer att var i några veckor.
Toyota
Toyota har annonserat att de under onsdagen kommer att stänga ned sin fabrik i franska Valenciennes där Yaris tillverkas. Fabriken i Portugal, som tillverkar Land Cruiser, är också på väg att stänga.
Övriga europeiska Toyota-fabriker – i Tjeckien och i Storbritannien – räknar man med att ha igång även framöver. Det kan dock mycket väl ändras.
Under onsdagen meddelade Toyota att samtliga fabriker i Europa som tillverkar bilar, motorer och växellådor stängs tills vidare. Fabrikerna som berörs är, utöver de två nämnda ovan (Frankrike och Portugal), två i Storbritannien, en i Tjeckien, en i Turkiet och två i Polen.
BMW, Mini och Rolls-Royce
BMW:s fabriker ska fortgå enligt schema – meddelade företaget under tisdagen och förtydligade att produktionen inte var påverkad av coronavirusets framfart. Men under onsdagsförmiddagen aviserade BMW att de mot slutet av veckan kommer att stänga ned sina europeiska fabriker samt fabriken i Sydafrika. Anledningen är lägre efterfrågan samt att de vill hjälpa till att förhindra att viruset sprids. De räknar med att hålla stängt fram till den 19 april.
Sedan tidigare har 150 BMW-anställda i München satts i karantän i 14 dagar och två coronasmittade arbetare har bekräftats, en vid fabriken i Leipzig och en vid fabriken i Dingolfing.
Mini och Rolls-Royce, som ingår i BMW-koncernen, annonserade under onsdagen att de stoppar produktionen i sina fabriker i Storbritannien. Mini håller stängt fram till den 17 april och Rolls-Royce räknar med att stå stilla under två veckor.
Även BMW:s partner Nedcar i Nederländerna, som bygger vissa Mini-modeller, kommer att stänga ned verksamheten.
Honda
Efter onsdagens sista skift stannar produktionen i Hondas fabrik i brittiska Swindon. Enligt den japanska biltillverkaren har det blivit problematiskt att hålla igång tillverkningen när leveranser av delar uteblir, samtidigt som de vill skydda sina medarbetare. Man planerar att komma igång igen den 6 april.
Peugeot, Citroën, DS och Opel
Andra franska fabriker som stängs ned är de PSA- och Renault-ägda. PSA:s fabriker, som tillverkar Peugeot, Citroën och DS, kommer att vara stänga fram till åtminstone 27 mars. Även Opel- och Vauxhall-fabrikerna i Tyskland, Polen och Storbritannien, som ägs av PSA, ska stängas.
Renault och Dacia
Renault påbörjade under måndagen nedstängningen av tolv anläggningar i Frankrike och Spanien. 18 000 anställda har fått gå hem.
Den franska biltillverkaren har även fabriker i Slovenien och Rumänien samt i Turkiet och Marocko. Det är oklart hur framtiden ser ut för dessa, men det är ingen vild gissning att i alla fall de två förstnämnda kommer att tvingas till nedstängning.
Under onsdagen kom beskedet att Dacia, som ingår i Renault-gruppen, stänger ned sin fabrik i rumänska Mioveni. 14 000 anställda får gå hem. 5 april räknar de med att vara tillbaka i produktion.
Renaults fabrik i Marocko har också stängts ned under onsdagen.
Mercedes
Daimler meddelade under tisdagen att största delen av Mercedes produktion i Europa stängs under två veckor med start denna vecka. Produktionsstoppet berör personbilar, skåpbilar och kommersiella fordon. Nedstängningen sägs bero på att det är svårt med leveranserna av delar till fabrikerna samt för att skydda medarbetarna vid fabrikerna från viruset.
Hyundai och Kia
I Tjeckien har facket krävt att Hyundais fabrik ska sättas i en 14 dagar lång karantän. Kias fabrik i Slovakien rullar i nuläget på som vanligt.
Under torsdagen, 19 mars, meddelade både Hyundai och Kia att de stänger ned produktionen i båda sina fabriker kommande måndag, 23 mars, för att hålla dem stänga under två veckor.
Fiat Chrysler
Även Fiat Fiat Chrysler Automobiles, med märken som Fiat, Lancia, Alfa Romeo och Maserati, har varit tvungna att påbörja stängning av sina fabriker runt om i Europa. Merparten av koncernens europeiska fabriker kommer att hålla stängt fram till åtminstone den 27 mars, däribland sex anläggningar i Italien, Serbien och Polen.
Ferrari
I söndags kom beskedet att Ferrari stänger ned sina fabriker i Maranello och i Modena fram till den 27 mars. De menade att det inte gick att upprätthålla en normal produktionstakt i och med sena och uteblivna leveranser.
Nissan
Storbritanniens största bilfabrik, Nissans anläggning i Sunderland där Qashqai, Juke och Leaf tillverkas, har under tisdagen fått avbryta verksamheten. Enligt Nissan handlar det om att coronaviruset har förstört leverantörskedjan vilket ska ha omöjliggjort produktion. De menar också att efterfrågan på produkter har minskat i samband med pandemin som nu breder ut sig över framför allt Europa.
Volvo
På tisdagseftermiddagen stoppade Volvo Cars produktionen i sin fabrik i belgiska Gent där XC40 och V60 tillverkas. Det är samma fabrik som Volvo storsatsar på i form av en batterimonteringsfabrik som ska löpa parallellt med produktionen av elbilen XC40 Recharge från och med i höst.
Nedstängningen var ett måste då arbetsstyrkan decimerats på senare tid i och med coronaviruset, samt att belgiska myndigheter kräver att icke-kritiska arbetsplatser måste skicka hem sina arbetare i ett försök att hindra smittspridningen.
Volvos fabrik i Göteborg har ännu stängts ned, men kan mycket väl göra det beroende på vad svenska myndigheter och regeringen ger för besked de kommande dagarna eller veckorna. Något som skulle kunna få Torslanda att stänga ned är om underleverantörerna inte kan förse fabriken med delar.
Fredagen den 20 mars kom beskedet från Volvo Cars att man stoppar all produktion i Sverige. Även USA-fabriken berörs, däremot är fabrikerna i Kina återigen igång.
Jaguar Land Rover
Brittiska Jaguar Land Rover ska stänga ned sin fabrik i Halewood med start torsdagen den 19 mars och hålla den stängd under nio dagar fram till den 27 mars. Biltillverkaren, som tidigt rapporterades ha coronasmittade i sin arbetsstyrka, säger att stängningen inte har med coronaviruset att göra utan för att försäljningen av deras produkter har minskat.
Fabriken i Slovakien, där andra tillverkares fabriker har stängts med, menar Jaguar Land Rover ska fortsätta att producera bilar. De säger sig följa utvecklingen i världen noggrant, men just nu klassas fabriken som fullt operativ.
AvtoVAZ
Ryska AvtoVAZ, som tillverkar Lada i staden Togliatti, har drabbats av två anställda som blivit smittade med coronaviruset. AvtoVAZ har dock ingen avsikt att stänga ned produktionen. De 35 000 anställda kör på som vanligt. Företaget hävdar att de har läget under kontroll, att allt fungerar och löper på enligt plan.
Brembo, Michelin och Pirelli
Samtliga ovan nämnda har meddelat att de stänger ned delar av sina verksamheter. Trion är stora leverantörer till världens olika biltillverkare.
Bosch, Continental, Valeo och ZF
Däremot har ovan nämnda kvartett, som samtliga får ses som några av världens absolut största underleverantörer till bilindustrin, meddelat att deras fabriker ska fortsätta att vara aktiva. Men både Bosch och Continental kom med nya besked den 19 mars, de stänger helt eller delvis ned produktionen i flera europeiska fabriker.
ZF berättar att de har varit tvungna att styra om sina flöden en aning när de har nåtts av informationen att deras kunder drar ned på produktionstempot eller har stängt produktionen helt. Då har de kunnat ändra leveranserna till biltillverkares andra anläggningar som är i behov av delar.
Övriga
Andra biltillverkare runt om i världen är också drabbade, exempelvis tvingades Tesla stänga ned sin fabrik i Fremont, Kalifornien, sedan myndigheterna krävt det. Teslas fabrik i Kina är redan nedstängd sedan förra veckan.
Ford, General Motors och Fiat Chrysler Automobiles meddelade under torsdagen att de till sist stänger ned all sin producerande verksamhet i Nordamerika.
Lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania har också tvingats stänga ned produktionen. Från och med måndag nästa vecka kommer Volvo-fabriken i Tuve att hålla stängt i två veckor.
Scania kommer att stoppa stora delar av produktionen i Europa med start onsdagen den 25 mars. Ett två veckor långt uppehåll planeras då de säger sig ha brist på komponenter vilket inte möjliggör den vanliga produktionstakten.
Motorcykeltillverkaren Yamaha stänger fabrikerna i Italien och Frankrike med omedelbar verkan och planerar inledningsvis att hålla stängt fram till 22 mars. Därefter tar man beslut om det är möjligt att komma igång igen.
LÄS MER: Nu stannar bilindustrin på grund av coronaviruset – lista med land för land
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se