Ny logotyp och slogan för Kia
Den koreanska biltillverkaren Kia presenterar en ny logotyp, en ny slogan och nya riktlinjer.
Den sydkoreanska biltillverkaren Kia har presenterat en ny logotyp som ska lyfta fram grundstenar som symmetri, rytm och stigning. Enligt Kia själva ska logotypen ”efterlikna en handskriven signatur och den rytmiska, obrutna linjen ska förmedla en känsla av inspiration. Symmetrin visar förtroende och den uppåtgående karaktären i logotypen visar på Kias ambitioner för varumärket och erbjudandet till kunderna.”
– Den nya logotypen representerar Kias vilja att förändra och driva innovation, säger Ho Sung Song, vd för Kia. Bilindustrin befinner sig just nu i en snabb transformation, och Kia är proaktivt i omställningen. Den nya logotypen representerar Kias önskan om att inspirera kunder i deras föränderliga mobilitetsbehov.
Med logotypen följer en ny slogan, Movement that inspires, som pekar ut riktningen för varumärket. Mer om tillverkarens strategi kommer den 15 januari.
Provkörning av Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT
Den nya logotypen är en del av tillverkarens Plan S som presenterades för ett år sedan. En satsning på 250 miljarder kronor som bland annat ska ge elva nya elbilsmodeller och få Kia att nå en försäljning på 500 000 elbilar och en miljon laddhybrider före 2026. Säljmålen gäller globalt men utan att världens största bilmarknad, Kina, räknas in.
Hyundais och Kias nya plattform för elbilar presenterad
Huruvida satsningen skriver in sig i historieböckerna återstår att se men det har i alla fall redan logotypen gjort. 303 drönare skapade ett fyrverkeri som formade logotypen över staden Incheon – ett nytt Guinnessrekord.
https://youtu.be/s61_IsjqLzc
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se