Nya fabriker för batterier till elbilar byggs inte bara i Europa och USA. Sydostasien och Indien är nya områden där det byggs flera fabriker.
Nya fabriker för batterier till elbilar byggs inte bara i Europa och USA. Sydostasien och Indien är nya områden där det byggs flera fabriker. Foto: Mercedes-Benz AG

Nya batterifabriker skapar jobb i utvecklingsländer

Världen behöver allt fler batterier till elbilar och energilagring och nu byggs batterifabriker inte bara i Europa och USA utan även i Indien och Sydostasien.

Tillgång på nickel och kobolt har gjort Indonesien extra intressant för batteritillverkarna.

Northvolt bygger två stora batterifabriker i Sverige och Volvo Group inleder inom kort bygget av en ny stor batterifabrik för lastbilar och lastmaskiner i Mariestad.

Men det är inte bara i Europa det satsat på nya så kallade Gigafabriker.

Tre nya batterifabriker byggs just nu i Malaysia, Indonesien och Indien vilket ska ge totalt 104 GWh kapacitet i slutet av det här årtiondet, skriver råvaruhemsidan Benchmark Minerals.

De tre fabrikerna ska kunna erbjuda batterier till cirka två miljoner elbilar per år. Samtidigt är Indien den marknad där elektrifierade fordon, främst då två- och trehjulingar, har den allra starkaste tillväxten vad gäller försäljning. Indiska Tata Motors har inlett sin stora omställning till eldrivna fordon och fyrdubblade sin försäljning förra året, dock från låga volymer.

Kinas största batteriproducent och företaget som nyligen börjat sälja elbilar i Europa, BYD, planerar att bygga en stor produktionsanläggning i Thailand och batterijätten LG ska bygga en fabrik i Indonesien.

Storsatsning i Thailand

Totalt finns byggplaner på cirka 13 nya batterifabriker i Sydostasien och Indien där de första ska kunna börja bygga batterier 2026 med full kapacitet fyra år senare.

På lite närmare håll byggs en större batterifabrik i turkiska Ankara där framför allt Ford beställt NCM-batterier till sina elbilar för Europa.

Förutom tillgång på arbetskraft lockar Sydostasien med tillgång på viktiga råvaror. I Indonesien väntas LG inleda massproduktion av batterier redan 2024 och då bland annat tack vare tillgång på kobolt och nickel i närområdet.

Indonesiens president Joko Widodo har öppet hyllat investeringarna som skapar flera jobb i landet och Widodo vill skapa ett helt ekosystem för förädling av råvaror och batterier i landet.

I Thailand har landets regering en målsättning att hälften av alla nya fordon som säljs 2030 och alla nya fordon som säljs 2035 ska vara eldrivna. En mångmiljardsatsning på batterifabriker har sjösatts och redan 2023 ska landet nå en kapacitet på 4 GWh.