Thomas Schaefer är ny vd för bilmärket Volkswagen och även chef över Skoda och Seat. Foto: Skoda / Teknikens Värld / BMB

Nya VW-chefen: Skoda och Seat blir mer lika varandra

Thomas Schaefer har tagit över vd-rollen för bilmärket Volkswagen och är också ansvarig för märken som Skoda och Seat.

Det blir nu Schaefer jobb att genomföra en större effektivisering för att nå bättre lönsamhet.

Målsättningen är att nå en 20-procentig förbättring vilket betyder fler gemensamma komponenter.

Jan-Erik Berggren

Volkswagen-gruppen behöver tjäna mer pengar per byggd bil. Och eftersom volymmärken som Volkswagen, Seat och Skoda svarar för 80 procent av VW-gruppens totala försäljning är det nye VW-chefen Thomas Schaefer som får det största ansvaret för besparingsprogrammet.

Schaefer recept är att de tre bilmärkena Volkswagen, Skoda och Seat ska dela fler komponenter och så långt det är möjligt byggas i samma fabriker. För att skilja bilarna åt, dock inte så mycket som uttalades för tre år sedan, ska de få lite mer fria tyglar på designavdelningen. Som chef för Skoda kunde Schaefer se på när hans bilar närmade sig VW-bilarna i kvalitet, utrustning och prestanda. Nu får han den svåra uppgiften att ökat antalet gemensamma komponenter men skilja bilarna åt för att inte märkena ska slåss om samma kunder.

MISSA INTE: Lyxbilen som Volkswagen stoppade 

Efter flera tuffa år med försök att spara på kostnader har Schaefer också ögonen på sig från VW-ledningen som sett på när volymmärkenas resultat sminkats över av de fina vinsterna från Audi och Porsche.

Samtidigt har Schaefer den svåra uppgiften att möta flera olika konkurrenter i flera olika prissegment. Schaefer ska klara allt från Skoda Fabia till Volkswagen Touareg och dess olika prissegment och konkurrens från allt från Stellantis till Tesla.

Passat till Slovakien

Som ett första steg kommer Volkswagen Passat och Skoda Superb att byggas i samma fabrik och flytta från Tyskland respektive Tjeckien till Slovakien.

Vi kommer också se allt fler suvar och crossovers i modellprogrammet samt ett skifte till elbilar. Schaefer ska ro i land den stora satsningen på nästa familj elbilar. Efter ID-bilarna ska Volkswagen skifta till det som internt kallas familjen Trinity.

Satsningen på Trinity innefattar en 20 miljarder stor investering i en ny elbilsfabrik som ska bygga Trinity-bilar från och med 2026.

På betydligt kortare sikt förklarade Schaefer att han hoppas att komponentbristen ska bli lite lättare att hantera i höst och att branschen ska få en lite stabilare produktion.

LÄS OCKSÅ: Nya Skoda Superb snäppet efter Volkswagen Passat