Nybilsförsäljningen fortsätter dala
Bilbranschen har stått inför ständiga utmaningar under en längre tid med komponentbrist till följd av Rysslands invasionskrig i Ukraina och stora nedstängningar i Kina. BMW, Ford, Mercedes, Opel, Renault och Volvo är bara några av de tillverkare som ser sina försäljningssiffror dala.
Vi har passerat halvtid för i år och bilföretagen släpper sina delårsrapporter och det är i många fall dystra siffror som visas upp. BMW minskade sin försäljning med 13 procent första halvåret, bara under det andra halvåret sjönk försäljningen med nästan 20 procent.
Mercedes-Benz visar också upp negativa siffror i sina rullor. Fram till juni har deras försäljning sjunkit med 12,9 procent varav Mercedes står för 12,3 och Smart har sjunkit med hela 26,2 procent.
Volkswagen koncernen har totalt tappat 19,6 procent i Europa. Audi har tappat 9,9 procent och Volkswagen 22,6 medan Skoda och Seat/Cupra har tappat 25,1 respektive 21,8 procent fram till juni. Porsche däremot visar positiva siffror och ökar i stället med 12,4 procent. Lyxbilarna Bentley, Lamborghini och Bugatti har också ökat med sammanlagt 31,4 procent, totalt antal sålda bilar strax under 3 000 totalt. Volkswagen-gruppen är också i topp när det gäller totalt antal sålda bilar i Europa med 1 095 013 bilar.
Hyundai och Kia visar också starka siffror där båda befinner sig i positivt territorium. Kia är vinnaren av de två och har ökat 20,5 procent medan Hyundai får nöja sig med 13,3 procent. Toyota ökar sin försäljning med blygsamma 0,5 procent medan Lexus går åt andra hållet med dalande siffror, 18,2 procent för att vara exakt.
Renault-gruppen har totalt sett backat 9,2 procent jämfört med samma period förra året. Renault står för 21,4 procent bakåt medan Dacia i stället ökar med 14,1. Bäst har det gått för Alpine som ökar med hela 91,2 procent. Dock är totalt antal sålda bilar 1 275 till antalet jämfört med 667 förra året. Lada har sålt 585 bilar och minskar med modesta 4,9 procent.
Den stora Stellantis-gruppen har totalt sett tappat 22,2 procent. DS är det märke som har gått bäst och ökat med 18,9 procent. Sen är det idel tapp i resten av gruppen där Citroën, Fiat och Peugeot har tappat ungefär lika mycket, nästan 25 procent vardera. Alfa Romeo har gått bättre än Opel, Jeep och Lancia och ”bara” tappat 11,9 procent.
Honda har ökat med hela 23,3 procent medan Mitsubishi backar med 14,9. Sedan fortsätter det med negativa siffror för Ford, Mazda, Nissan och Volvo där alla har tappat mellan 11 och 24 procent. Riktigt dåligt har det gått för Jaguar och Land Rover som visar upp kraftigt minskande försäljning med 42,2 respektive 37,1 procent i skillnad från förra året.
Begagnatmarknaden har däremot fått ett ordentligt uppsving, vi har sett priser som har stigit till helt nya nivåer, speciellt för laddbara bilar men även för bensin- och dieseldrivna fordon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se