Foto: Shutterstock

Nybilsmarknaden fortsatt svag

I januari minskade antalet nyregistrerade personbilar med tre procent i Sverige, jämfört med samma period förra året. Orsaken är att det fortfarande råder brist på komponenter i branschen.

Totalt registrerades 19 893 nya personbilar under januari, vilket är tre procent mindre än i januari 2021. Personbilsmarknaden i landet har varit dämpad sedan i somras efter en stark återhämtning före sommaren. Det var framför allt problem som brist på halvledarkomponenter som bromsade marknaden, men även förändringarna i förmånsbeskattningen som trädde i kraft 1 juli 2021.

– Utbudsproblemen kommer dröja kvar en bit in på innevarande år och den totala efterfrågan i konsumentledet är fortfarande större än utbudet av fordon, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

LÄS OCKSÅ: Stora framsteg för laddbara bilar 2021 

Laddbara bilar fortsätter att öka och utgjorde cirka 53 procent av alla registrerade nya bilar i januari. 26 procent var rena elbilar och 27 procent var laddhybrider. Rena elbilar ökade med 367 procent jämfört med januari i fjol, men laddhybriderna minskade med sju procent.

Fler privatpersoner privatleasade sin bil under 2021, från omkring 49 procent 2020 till ungefär 54 procent. Ungefär 80 procent av laddhybriderna privatleasades och ungefär två tredjedelar av elbilarna.

Registreringarna av förmånsbilar och andra företagsbilar minskade från en andel på 62 procent i januari 2021 till 49 procent i januari i år.

– De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler har gjort det svårare för företag att driva på omställningen, säger Mattias Bergman.

Nya styrmedelsförändringar föreslås träda i kraft vid olika tidpunkter i år, men är ännu inte beslutade. Bland annat föreslås höjd malusskatt och att den övre gränsen för denna höjs från 1 juni. Samtidigt är branschen generellt positivt ställd till 2022 då efterfrågan är stark, menar Bil Sweden.

– Givet att vi får bukt med komponentbristerna och oklarheterna med styrmedlen, är årets prognos 325 000 personbilsregistreringar, säger Mattias Bergman.

Volvo XC40 är en av de mest populära bilarna på svenska marknaden nu, både med och utan eldrift. Foto: Volvo Cars

Volvo i topp trots tapp

Som vanligt är Volvo som märke på toppen av listan, trots att Volvo Cars hade en global minskning i försäljningen på 20 procent. I Sverige var den siffran 12 procent. Kia som jagar i toppen ökade sin försäljning med 41 procent och knep andraplatsen. Volkswagen hade lika stor procentuell minskning som Volvo Cars och kom trea.

Märkestoppen januari 2022

1. Volvo, 3 721

2. Kia, 2 827

3. Volkswagen, 2 333

4. Toyota, 1 634

5. BMW, 1 147

6. Ford, 1 007

7. Audi, 841

8. Skoda, 830

9. Mercedes, 792

10. Peugeot, 505

Volvo XC40 populärast

Bland enskilda bilmodeller är Volvos lilla suv XC40 mest populär i nyregistreringarna. Därefter kom Kia Niro, där både med och utan eldrift är inräknat, med knappt 70 färre sålda än Volvo-suven. Trea kom den större Volvon: XC60.

Bilmodellstoppen januari 2022

1. Volvo XC40, 1 355

2. Kia Niro, 1 287

3. Volvo XC60, 884

4. Volvo S60/V60, 849

5. Kia Ceed, 723

6. Volkswagen ID.4, 683

7. Toyota RAV4, 598

8. Ford Kuga, 496

9. Volkswagen T-Roc, 390

10. Volvo S90/V90, 352

Kia e-Niro mest sålda elbilen igen

Det är inte första gången vi ser Kia Niro i toppen av de mest sålda elbilarna. Det är den och Volkswagen ID.4 som tampas om förstaplatsen, där tysken den här gången kom tvåa. Och de flestas favorit Volvo XC40, som helt eldriven då, knep tredjeplatsen.

Elbilstoppen januari 2022

1. Kia e-Niro, 996

2. Volkswagen ID.4, 683

3. Volvo XC40, 467

4. Kia EV6, 293

5. Nissan Leaf, 255

6. Polestar 2, 247

7. BMW i3, 219

8. Skoda Enyaq, 200

9. Audi Q4 e-tron, 156

10. Peugeot 2008, 136