Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nybilsregistreringarna beräknas minska de kommande tre åren.
Nybilsregistreringarna beräknas minska de kommande tre åren.
Nybilsregistreringarna beräknas minska de kommande tre åren.
1 AV 2
Första provkörningen av Volkswagen ID.7
2 AV 2
Nybilsregistreringarna beräknas minska de kommande tre åren.
Foto: Fahroni / Shutterstock

Nyregistrerade bilar tros minska kommande år

Antalet nyregistrerade fordon kommer fortsätta att minska de kommande tre åren, enligt myndigheten Trafikanalys prognos. Orsaken är en kombination av lågkonjunktur och det läge som hela fordonsbranschen befinner sig i.

Hela fordonsbranschen kämpar vidare efter allt som pandemin lämnade efter sig, som komponentbrist, långa leveranstider och lågkonjunktur. Nyligen presenterades siffror för hur hårt drabbad respektive region i världen är, framför allt vart man har fått ställa in produktionstillfällen hos bilfabriker. Hittills bara i år har totalt 1,2 miljoner produktionstillfällen ställts in, där Nordamerika och Europa är mest påverkade, och prognosen för hela året är 2,8 miljoner inställda tillfällen.

Hela den här situationen är tuff för många, även bilköparna som inte får hem sin bil när den behöver den, vilket har satt begagnatmarknaden i gungning också. Det är en typisk så kallad ringar-på-vattnet-effekt. Hur som helst har myndigheten Trafikanalys presenterat en rapport om sin prognos för hur antalet nyregistrerade bilar kommer se ut de kommande åren. De menar att prognosen ser kylig ut för både fossilt drivna bilar, som minskar hela tiden eftersom de laddbara ökar, men att även elbilar och laddhybrider kommer minska framöver.

– Kombinationen av lågkonjunktur, minskad köpkraft hos hushållen och en avvecklad bonus för miljöbilar kommer med stor sannolikhet att påverka antalet nyregistrerade laddbara fordon de närmaste åren, säger projektledare Mikael Levin i ett pressmeddelande.

https://datawrapper.dwcdn.net/hlrIP/1/

Man vet däremot inte fullt ut hur alla olika faktorer kommer påverka registreringarna. Effekterna av den avskaffade bonusen för laddbara fordon och det försämrade makroekonomiska läget beräknas få fullt genomslag ut slutet av året, tror Trafikanalys. Prognosen ska alltså betraktas som osäker, men den ser ut som följande:

Andelen nyregistrerade laddbara personbilar väntas öka till 65 procent under 2023 och sedan minska till 58 procent under 2024. Därefter bedömer Trafikanalys att det kommer ske en återhämtning till följd av förbättrar ekonomiskt läge. Till 2026 beräknar myndigheten att drygt 1 miljon (cirka 21 procent) personbilar i trafik är laddbara och av dem kommer cirka 600 000 vara helt eldrivna.

– Prognosen visar också att både bensin- och dieselbilar i trafik minskar kontinuerligt fram till 2026. De kommer ändå att uppgå till drygt 70 procent av alla personbilar i trafik 2026, säger Mikael Levin.

Man beräknar också att nyregistrerade eldrivna lastbilar och bussar också kommer att öka stadigt fram till 2026.