Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Satsningen på elbilar kan tvinga bort Herbert Diess från vd-posten i VW-gruppen.
Satsningen på elbilar kan tvinga bort Herbert Diess från vd-posten i VW-gruppen.
Satsningen på elbilar kan tvinga bort Herbert Diess från vd-posten i VW-gruppen.
Satsningen på elbilar kan tvinga bort Herbert Diess från vd-posten i VW-gruppen.

Nytt bråk hos Volkswagen kan tvinga bort vd Diess

Volkswagens vd Herbert Diess vill göra om biljätten till ett elbilsbolag och utmana Tesla. Men bilfacket i Tyskland sätter sig på tvären då omställningen betyder färre arbetstillfällen. Nu kan Diess tvingas bort.

De interna stridigheterna hos Volkswagen tvingade först Herbert Diess att avgå som vd för märket Volkswagen. Nu riskerar han att få sluta även som koncernchef.

VW-gruppens medlingskommitté ska ha möte inom kort och enligt flera källor står vd-frågan högt på dagordningen. Diess har en pågående konflikt med bilfacket sedan han i september meddelat styrelsen att så många som 30 000 jobb riskerar att försvinna när VW ställer om från förbränningsmotorer till elmotorer.

Varken Diess egna talespersoner eller den största ägaren i VW, Porsche SE, vill kommentera uppgifterna att det ska hållas ett slags avgörande diskussion om Diess framtid.

Facket har tvingat bort vd förr

Flera uppgiftslämnare till branschtidningen Automotive News berättar att Diess ställt in en resa till USA för att vara med på chefsmöten hemma i Tyskland.

Tidigare har Daimlers vd Ola Källenius bett EU om hjälp att klara av omställningen. Källenius menade att om EU med hjälp av allt tuffare klimatregler tvingar biltillverkarna att ställa om till elbilar borde EU också vara med och ta hand om de bilarbetare som riskerar att mista sina jobb.

En liknande maktkamp som den som pågår nu fanns även för 15-16 år sedan. Då tvingades de chefer som ville satsa på dieselbilar med partikelfilter och mer produktion utanför Tyskland bort av bland andra bilfacket. Istället valdes Martin Winterkorn som vd och hans lösning på dieselproblemet blev den programvara som ligger bakom den omfattande dieselskandalen.