Oenighet mellan Volvo och ägaren Geely?
Li Shufu, ägare och styrelseordförande för både Geely och Volvo, sägs vara missnöjd med Volvos modellstrategi. Han vill se större och vräkiga bilar i stället för bilar med fokus på säkerhet och skandinavisk design.
Volvo har som mål att sälja nästan dubbelt så många bilar 2020 än vad man gör i dag. Förra året var en liten bit i rätt riktning med ökad försäljningsvolym om 1,4 procent (drygt 427000 sålda bilar), samtidigt som en negativ trend med förluster och nollresultat vändes till vinst.
Volvo är möjligtvis på rätt spår och den kommande modelloffensiven de närmaste åren, med nya XC90 på tur om ett år, ökar möjligheterna för att nå målen. Inte minst har konceptbilen Concept XC Coupé, som på Detroitsalongen förehandsvisar Volvos nya formspråk och just XC90, rönt stor uppmärksamhet och dessutom prisats av en namnkunnig juryn.
Allt är guld och gröna skogar för Volvo, eller? Inte enligt nyhetsbyrån Reuters som har varit i kontakt med två personer som vill vara anonyma på grund av att de av Volvo inte är tillåtna att tala med media. Ena personen sitter i Volvos styrelse, den andra har en nära relation till den svenska biltillverkaren.
Enligt dessa två Reuters-källor råder det spänningar mellan Volvos ledning och Li Shufu, mannen som grundat och äger Volvos ägare Geely och som är styrelseordförande för de båda företagen.
Li Shufu säger sig inte vara nöjd med Volvos nuvarande strategi som fokuserar på säkerhet och skandinavisk design. Han vill i stället se stora, vräkiga lyxbilar som ska tilltala rika människor i Kina. Just segmentet med premiumbilar växer så det knakar i Kina och Shufu vill ha en del av den kakan.
– Både Håkan (Samuelsson, Volvo PV:s vd) och Hans-Olov (Olsson, vice styrelseordförande för Volvo) är väldigt duktiga på att manipulera styrelseordföranden Li för att inte behöva följa hans idéer, säger den anonyma styrelsemedlemmen.
”De verkar inte veta vem som är den verkliga chefen för Volvo Personvagnar”, ska Li Shufu ha sagt enligt Reuters källor som avslöjar att han än så länge har varit diplomatisk i sina kontakter med Volvos ledning, men att han kan komma att ta till mer kraftfulla sätt för att uppfylla sina visioner. Exempel på sådana krafttilltag skulle kunna vara att tillsätta personer i ledningen och styrelsen som har mer förståelse för hans vision.
David Ibison, talesman för Volvo, avfärdar dock uppgifterna om att det skulle finnas spänningar inom företaget. Enligt honom finns det inga oenigheter mellan styrelsen och ledning om vilka modeller som ska tillverkas och att företaget mår bra under sin kinesiska ägare.
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Personvagnar, berättar för Reuters på Detroitsalongen att Li Shufu får vad han vill ha i form av nästa generation S80. Li Shufu är enligt honom helt införstådd på vad Volvo har att erbjuda i framtiden. Han avslöjar att nya S80 blir större än i dag men inte lika stor som BMW 7-serie och att Kina får ta del av en version med lång hjulbas. Men det blir inte med V8- och V12-motorer.
– Volvo har fokuserat på sina kärnvärden och vill inte vara någon som kopierar andra, säger han och fortsätter:
– Jag tror att Li är självsäker nog att berätta för mig om han inte är nöjd. Han är ombord till 100 procent.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se