Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Ökad vinst för Volvo Cars

För Volvo Cars var 2018 ett nytt framgångsår med rekordhöga försäljningssiffror och vinsten blev därefter – även den rekordhög. Men rörelsemarginalen försämrades.

642 253 bilar sålde personbilstillverkaren Volvo under 2018 vilket var en ökning med 12,4 procent jämfört med 2017. Det genererade en kraftigt ökad nettoomsättning som landade på 252,7 miljarder kronor, 21 procent mer än under året innan.

Även rörelseresultat (vinst före räntor och skatter) blev högre än under 2017, om än mer liten marginal. Vinsten landade på 14,2 miljarder kronor, en ökning med 0,9 procent.

Rörelsemarginalen, det nyckeltal som anger hur stor andel av omsättningen som finns kvar för att täcka räntor och skatt samt ge vinst efter att företagets kostnader har betalats, sjönk dock. 2018 års rörelsemarginal var 5,6 procent, lägre än både 2017 (6,7 procent) och 2016 (6,1 procent).

– Det här resultatet är i linje med våra förväntningar, men det lever inte helt upp till våra långsiktiga ambitioner. Både omsättning och försäljning hade en hälsosam tillväxt, men lönsamheten påverkades av externa faktorer som handelstullar och en ökad prispress på flera marknader, säger Volvo Cars vd och koncernchef Håkan Samuelsson som tror på ett ännu bättre 2019.

– Vi förväntar oss att 2019 blir ännu ett år med ökade volymer, i linje med våra långsiktiga ambitioner. Men vi måste vara realistiska och acceptera att lönsamheten kommer att fortsätta vara under press.

Volvo Cars har som mål att 2020 nå upp till 800 000 sålda bilar, 25 procent fler än under 2018.

Tittar man enbart på siffrorna för fjärde kvartalet 2018 är den finansiella bilden av Volvo Cars mer positiv än sett över helåret. Under fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 73 miljarder kronor, 20 procent högre än under samma kvartal 2017. Rörelsemarginalen låg samtidigt på 6,2 procent, 0,3 procentenheter högre än under 2017 års tre sista månader.

Bilden ovan är hämtad från vårt suvtest i Teknikens Värld nummer 4/2019 som finns ute i butik nu. I testet ställer vi nya Audi Q3 mot Jaguar E-Pace, Mercedes GLA och Volvo XC40.