Opels framtid beskrivs som säker
Efter att ha gjort förluster i nästan två decennier är Opel nu en lönsam biltillverkare, enligt den europeiska koncernchefen. De två fabrikerna i Tyskland har en stadig arbetsbelastning och märket levererar eftertraktade modeller efter intåget i Stellantis.
Opel tillhörde tidigare amerikanska General Motors, men blev en del av den tidigare konstellationen PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel och Vauxhall) 2017. För ett par år sedan slogs PSA ihop med FCA (Fiat och Chrysler) och nu heter jättekoncernen med totalt 14 bilmärken Stellantis.
Innan Opel blev en del av Stellantis gick de med förlust länge, i nästan 20 år, men sedan har det vänt. I fjol minskade försäljningen och marknadsandelen för tillverkaren, men det berodde främst på komponentbrist och leveransproblem som hela branschen drabbades av – och fortfarande drabbas av. Räknar man bort det så är Opel nu ett lönsamt bolag, rapporterar Automotive News, och Stellantis Europachef är nöjd:
– Jag är nöjd med varumärket och med produktutbudet. Varumärket har stort värde och kommer förbli, liksom alla andra Stellantis-märken, ett oberoende varumärke, kommenterar Uwe Hochgeschurtz, vd för Stellantis Europa. Hochgeschurtz var tidigare chef för Opel, vilket kan förklara varför märket står honom nära.
LÄS OCKSÅ: Opel ger Mokka-e längre räckvidd
Opel har två fabriker i Tyskland, varav ett också har ett designcenter (i Rüsselsheim). Den andra fabriken är i Eisenach. I den sistnämnda produceras endast en modell, suven Grandland. Båda fabrikerna har ändå en stadig arbetsbelastning menar Hochgeschurtz och därför står tillverkarens framtid säker. Han nämner andra framtidsplaner, bland annat en efterträdare till en känd modell:
– Det kommer att finnas en efterföljare till Insignia med liknande egenskaper. Vi har ännu inte meddelat produktionsplatsen. Den gamla Insignia var ett fordon från en annan tid, fortfarande baserad på en plattform för enbart förbränningsmotorer, säger han.
Det uttalandet är ett tecken på att framtiden för Opel innebär något annat än förbränningsmotorer – vilket nyligen ändå meddelades ska förbjudas i Europa från 2035 – och troligtvis handlar det om elektrifiering, som för de flesta andra märken. De har redan laddhybrider som Grandland och Astra och elbilen Mokka-e, det återstår att se vad som komma skall och vad som ska hända med övriga modeller som fortfarande är framgångsrika.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se