Foto: Søren Juul

Pagani ser ingen framtid med eldrift

Efter fyra års studier bestämmer de sig för att skippa eldrift.

– Elbilar är för tunga och saknar känsla, säger Pagani-chefen Horacio Pagani.

Han tycker också att eftersom marknaden för superbilar är så liten så spelar det ingen roll att de använder fossilmotorer.

– 90 procent av världens energi skapas på ett icke förnybart sätt, så det vore korkat att tro att några så supersportbilar skulle ha nån större påverkan på klimatet, säger han.

2018 skapade Pagani ett arbetslag vars uppgift det varit att utröna om el var rätt väg att gå för supersportbiltillverkaren,

– På fyra år hittade vi aldrig något intresse för det på supersportbilsmarknaden, säger Horacio Pagani till brittiska Autocar.

Oklart vilka stenar det arbetslaget bor och har letat under, men de kanske borde ha sneglat lite snett norrut mot Kroatien och Rimac Automobili vars första produktionsbil Rimac Nevera snart rullar på de dyrare gatorna även i Italien.

Paganis studie visade även att de skulle behöva stoppa i ett 600 kg tungt batteri i sina bilar, för att uppnå motsvarande prestanda som de nuvarande fossilt drivna bilarna, vilket motsvarar mer än hälften av Pagani Huayra R:s totalvikt på 1 070 kg. 

Horacio Pagani när han för några veckor sedan mottog utmärkelsen Compasso d’Oro. Foto: Pagani

Pagani-chefen säger vidare till Autocar att det är fullt möjligt redan nu att bygga elbilar med extrem prestanda, men att det inte är så intressant. 

– Utmaningen ligger i att bygga en elbil som ger samma goda känsla som en ICE (Internal Combustion Engine)-bil, Pagani tänker inte bygga något som bara har bra prestanda, vi vill skapa känslor hos föraren.

– Jag har en Tesla för att lära mig mer om elbilar, och det behövs inte så mycket effekt i dem. Idén borde i stället vara att bygga en lätt elbil, drömmen skulle vara en batteribil som väger 1 300 kg, men det är inte möjligt, säger Horacio Pagani.

I Paganis bilar sitter motorer från Mercedes-AMG. Foto: Søren Juul

Pagani bygger som bekant inte sina motorer själva, utan förlitar sig på Mercedes som leverantör av dem och andra system. Pagani-chefen hyllar Mercedes och säger att de är den ideala partnern. 

– Vårt mål är att göra bilarna lätta att köra. Gentlemannaförare (läs: rika farbröder) kan köra Huayra R väldigt enkelt. 

Vad Horacio Pagani verkar ha missat kapitalt är dessa saker: 

1. De rika farbrödernas barn och barnbarn kanske också vill ha en supersportbil. 

2. Reglerna om förbud mot förbränningsmotorer från 2035 gäller motorleverantören Mercedes... även om små italienska biltillverkare eventuellt kan komma att undantas. 

3. Mercedes strategi för framtiden är inriktad på el. Det gäller för herr Pagani att bunkra gamla V12:or nu innan de slutar tillverkas.