Peugeot har fått ny logga – ska bli mer premium
Fransmannens nya kläder är inte helt nya, loggan påminner starkt om den från 60-talet. Peugeot säger själva att de siktar på att bli mer premium.
Peugeot byter för elfte gången – sedan starten år 1850 – logotyp och det rör sig återigen om ett lejon som ska pryda kylaren.
Men helt ny är den inte, faktum är att vi såg loggan redan 2018 i samband med lanseringen av Peugeot e-Legend Concept och visst påminner den en hel del om den från 60-talet? Själva säger man att retrodesignen är ”en hyllning till konceptet ’tid’ och att leva i nuet”.
– Peugeot siktar mot premium. Vi vill vara en uppfinningsrik high end-generalist, säger vd Linda Jackson.
Tanken är helt enkelt att Peugeot ska bli mer av ett premiummärke, där hela kundupplevelsen ska få en översyn, oavsett om det gäller att köpa en bil på online eller vid ett besök hos återförsäljare.
Märkets nya identitet sägs ha arbetats på under lång tid, och kommer inte långt efter att PSA och FCA slås ihop och tillsammans bildar biljätten Stellantis. En koncern som ska knyta samman bilmärken från Europa och USA.
Första bil ut med nya lejonet i fronten blir Peugeot 308, som redan spionerats uppe i norra Sverige och förväntas lanseras i år. I slutet av 2021 ska 80 procent av märkets bilmodeller vara elektrifierade, och vid år 2025 samtliga.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se