Peugeot och Fiat fick okej – bildar fjärde största biljätten
Det sista hindret är passerat. EU godkänner samgående mellan biljättarna PSA och Fiat/Chrysler som därmed bildar världens fjärde största bilkoncern.
Fiat Chrysler Automobiles och PSA Group har fått EU:s slutliga godkännande om ett samgående. Hela bilaffären uppges motsvara ett värde på närmare 400 miljarder.
EU stoppade tillfälligt affären i somras då de ansåg att den nya koncernen – som får namnet Stellantis – skaffar sig en allt för dominant ställning i segmentet för små transportbilar. Men sedan PSA meddelat att de kommer att utöka sitt samarbete med Toyota i stället för att konkurrera ut den japanska tillverkaren så har EU sagt ja.
EU uttryckte speciellt en oro för hur små och medelstora företag inom unionen skulle klara av en allt för stark och dominant tillverkare av transportbilar.
FCA och PSA har meddelat att de kommer att upplåta plats hos sina verkstäder för eventuellt nytillkomna tillverkare. PSA har erbjudit Toyota mer produktionskapacitet i sin bilfabrik i Sevelnord, Frankrike. Tillsammans kommer FCA och PSA ha en marknadsandel på transportbilssidan på cirka 34 procent, att jämföra med Renault och Ford som har vardera 16 procent, Volkswagen med 12 procent och Daimler med tio procent.
Klart i mars 2021
Efter godkännandet från EU väntas aktieägarna i de två respektive företagen rösta igenom sammanslagningen den 4 januari. Hela affären väntas bli klar under det första kvartalet 2021 och efter det kommer varumärken som Fiat, Jeep, Chrysler, Dodge, Maserati och RAM ligga under samma styre som Peugeot, Citroën, Opel och DS. Arbetet med att bygga nya modeller på gemensamma plattformar har redan inletts då Fiat meddelat att deras kommande småbilar ska byggas på PSA-gruppens plattformar.
En rad nya elbilar samt teknik för självkörande och uppkopplade bilar väntas bli gemensam för den nya biljättens samtliga modeller.
FCA-gruppen kontrolleras av före Agnelli-famijens företag Exor medan PSA ägs främst av familjen Peugeot, den franska staten samt kinesiska Dongfeng.
Nya Stellantis har att hantera totalt 13 olika bilmärken där framför allt Lancia och Chrysler kan få svårt att överleva.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se