Polestar pikade Tesla och Volkswagen under Super Bowl

För 61 miljoner kronor valde Polestar att visa en minimalistisk reklamfilm under årets Super Bowl-final.

I natt, svensk tid, avgjordes 2022 års Super Bowl-final. I denna, den 56:e NFL-avslutningen, segrade Los Angeles Rams över Cincinnati Bengals med 23-20 efter att ha vänt på steken under matchens fjärde kvart. Men då denna webbsida fokuserar på bilar i stället för sport är det reklamfilmerna i pauserna som är av intresse. Biltillverkarna är nämligen bland de företag som satsar mest på dessa korta och svindyra tillfällen där produkter och andra budskap kan visas upp för en amerikansk teve-publik bestående av över 100 miljoner personer.

I år stack elbilstillverkaren Polestar ut genom att, till skillnad från många andra reklamfilmer, visa upp något väldigt enkelt – nordiskt minimalistiskt, skulle man kunna säga. Polestars 30-sekundersklipp under finalen liknade företagets andra klipp som spelats på teve, men innehöll ett antal budskap för att få folk att reagera. Översatt till svenska stod det något i stil med:

Inga episka dubbningar
Inga poänger
Inget dieselgate
Inga smutsiga hemligheter
Ingen gömd agenda
Inga tomma löften
Inga genvägar
Inget erövrande av Mars
Inget bla bla bla
Ingen uppgörelse
Ingen greenwashing
Inget nonsens
Inga kommittéer
Ingen konsensus
Inga kompromisser
Nummer 2
Polestar 2

https://twitter.com/PolestarCars/status/1492996734557081601

Många pikar till bilbranschen med hänvisning till fusk kring utsläpp och bränsleförbrukning samt uppgörelser som har kommit till stånd på grund av fusket. Två pikar står ute lite extra då de tydligt kan relateras till andra bilmärken. Dieselgate är en känga till först och främst Volkswagen-koncernens utsläppsfifflande med dieselbilar och erövrande av Mars en gliring, av mjukare karaktär, till Tesla och framför allt Elon Musk och hans SpaceX-projekt som avser att kolonisera planeten Mars.

Vad vi vet har inte Volkswagen replikerat Polestars pik, det här däremot Elon Musk gjort efter att han hade blivit uppmärksammad på reklamfilmen. Musk tyckte att en emoji som skrattar så att tårarna sprutar var rätt svar.

https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1493013397302124547

Dyr reklam

Det är kostsamt att visa upp sitt varumärke och/eller sin produkt i samband med finalen i amerikansk fotboll. I år hade NBC höjt priset från 5,5 till 6,5 miljoner dollar. Det motsvarar 60,8 miljoner kronor... för 30 sekunder!