Foto: Polestar

Polestar-tillverkning i Europa dröjer

Polestar har som mål att tillverka bilar i Europa, men det kommer att dröja många år. Polestar 7 kan bli märkets första Europa-tillverkade modell.

Volvo Cars-ägda Polestar vill tillverka bilar i Europa, men vi ska inte förvänta oss att det kommer att hända i en nära framtid. Polestars vd Thomas Ingenlath säger i en intervju med Automotive News Europe att det är viktigt för märket att starta tillverkning i Europa, men att det inte kan bli aktuellt förrän man är redo att lansera Polestar 7.

Var Polestar bygger sina bilar är i slutänden upp till ägarna Volvo och Geely, eftersom Polestar inte har några egna produktionsanläggningar. Polestar 2 byggs i Volvos fabrik i kinesiska Luqiao och den större suven Polestar 3 ska sättas ihop i Volvos Charleston-fabrik i South Carolina, men även i kinesiska Chengdu. 

Polestar 4 väntas bli en coupéformad crossover som ska byggas hos Geely i Hangzhou Bay och Polestar 5 blir en fyrdörrars GT med tillverkning i Chongqing. Där ska även den uppmärksammade roadstern Polestar 6 byggas med början någon gång 2026.

Än så länge är detaljerna om Polestar 7 obefintliga och den väntas ligga minst fem år bort i tiden. Om den ska byggas i Sverige, Belgien eller den kommande Volvo-fabriken i östra Slovakien är inte bestämt, enligt Ingenlath.

– Det är upp till Volvo att bestämma var de bilarna ska byggas. För oss är det viktigt att komma till Europa, och det kan komma att bli samtidigt som vi börjar bygga Polestar 7, säger Thomas Ingenlath till Automotive News Europe.

Polestar meddelade nyligen att exemplar nummer 100 000 av Polestar 2 har byggts. Enligt planen ska företaget bygga 50 000 bilar i år och 2025 ska den årliga produktionen vara uppe i 290 000 bilar.