Porsche-handlare i Florida, USA. Foto: YES Market Media / Shutterstock

Porsche betalar skadestånd för fusk med förbrukningssiffror

I en amerikansk domstol har Volkswagen gått med på att betala skadestånd till Porsche-kunder för fusk med bränsleförbrukningssiffror. 

Överenskommelsen gjordes i en domstol i San Francisco mellan Volkswagen, Porsche och en grupp Porsche-ägare som yrkat på skadestånd i en grupptalan mot det tyska bilföretaget. Bilarna som omfattas gäller Porsche som sålts i USA mellan 2005-2020. Totalt uppgår skadeståndet till minst 80 miljoner dollar, 840 miljoner kronor.

Överenskommelsen måste godkännas av en federal domare för att bli giltig. 

Porsche-ägarna har anklagat tillverkaren för att ändra bilarna under avgasreningstestet för att förbättra avgasutsläppen och bränsleförbrukningen. Bilägarna som omfattas av överenskommelsen kommer nu att få skadestånd av Volkswagen på mellan 2 600-11 400 kronor (250-1109 dollar).

Volkswagen har officiellt inte kommenterat uppgörelsen. Enligt konsumentsidans advokater har Porsche fysiskt ändrat bilarnas hårdvara, utväxling till drivhjulen, och även manipulerat mjukvaran på testbilarna. Testbilarna släppte därigenom ut mindre av de skadliga avgaserna och blev mer bränsleeffektiva än de bilar som kunderna köpte eller leasade. Av dokumenten från uppgörelsen framgår det att skillnaden i bränsleförbrukning har uppgått till 1-2 miles per gallon, en förbättring på runt 5-10 procent. 

LÄS OCKSÅ: Porsche fyrdubblar investering i syntesiska bränslen

Volkswagen kommer också att betala 2 600 kronor (250 dollar) till Porsche-ägare som har bilar med ”Sport+”-möjlighet som överskrider avgasgränserna när den körs med den inställningen. Kunderna kommer att få skadeståndet utbetalt först när de har genomfört en uppdatering av mjukvaran som ska göra bilen kompatibel med avgasreningskraven. 

Rättegången kom till efter det att en ”visselblåsare” på Porsche rapporterade en misstänkt detalj i vissa bensindrivna Porsche i ett internt rapportsystem. Detta i sin tur gjorde att Porsche vidarebefordrade upptäckten till tyska och amerikanska myndigheter.