Porsche har blivit ett starkt SUV-märke
Sportbilstillverkaren Porsche är framför allt en SUV-tillverkare. Det står klart när man ser märkets försäljningssiffror för 2016.
237 778 bilar sålde Porsche under fjolåret, rekord för dem då det är drygt 12 000 fler än vad de lyckades sälja världen över under 2015. Extra intressant blir fjolårets siffra om man tittar på 2014 års siffra, då sålde Porsche ”bara” 189 849 bilar.
Den rejäla ökningen har sin förklaring – Macan. Den nya, mindre suven har gått som tåget och på bara ett par år sprungit om storsäljaren Cayenne.
Under 2016 stod Cayenne och Macan för 70 procent av Porsches försäljning då de båda nådde upp till 166 509 exemplar. 911, Boxster, Cayman och Panamera sålde i 71 475 exemplar.
Det betyder, lite skämtsamt menat, att Porsche inte längre är främst ett sportbilsmärke utan ett SUV-märke.
Porsche var tidigt ute med att erbjuda sina kunder suvar, något som vissa ifrågasatte redan från början. Men det visade sig att Porsche visste vad de sysslade med för snart har alla suvar i sina modellprogram, exempelvis Maserati, Lamborghini, Bentley och snart även Rolls-Royce. Ferrari är väl de enda som har sagt nej till att lansera en suv under deras varumärke, men vet vem… kanske de också faller för grupptrycket så småningom.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se