Registreringstrenden håller i sig
Nyregistreringarna för november visar samma stagnerande trend som föregående månader. Men elbilarna fortsätter att ta andelar och i topplistan hittar vi en raket.
Under november månad registrerades 21 056 nya personbilar i Sverige. För femte månaden i rad har den återhämtning som skedde tidigare i år mattas av. Jämfört med samma månad förra året sjönk registreringarna med 21 procent, visar siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Siffran för oktober månad var 29 procent.
Trenderna från oktober månads registreringar håller i sig då 19 962 bilar registrerades. Andelen laddbara bilar var 54 mot förra månadens 51 procent och de renodlade elbilarna fortsätter att ta marknadsandelar och har nu 26 procent av de totala registreringarna. Elbilarna ökade med 102 procent jämfört med november 2020, laddhybriderna minskade med 21 procent. Liksom förra månaden utgör de laddbara bilarna fem procent av alla registrerade bilar i Sverige.
Kia Ceed håller ställningarna som den mest registrerade modellen som helhet och som laddhybrid. Som märke betraktat behåller Kia andraplatsen efter Volvo följt av Volkswagen som behåller förstaplatsen för elbilar med modellen ID.4. Noterbart är att elbilarna Volvo XC40 och MG ZS EV, som låg på plats nio respektive sex förra månaden, dalar i listan. Den först nämnda har fått konkurrens från nya systerbilen C40 och den andra genomgår ett skifte med en ny uppdaterad version.
Av listan att döma har Tesla fått in en ny laddning av Model Y och vi ser även att Kias nya modell EV6 tar ett rejält kliv i registreringslistan för elbilar.
Anledningarna till de stagnerande siffrorna de senaste månaderna är, enligt Bil Sweden, leveransproblem på grund av halvledar- och komponentbrist samt ändringar i bonussystemet och förmånsbeskattningen. Företagens andel av nyregistreringarna minskade från 61 procent till 49 procent för perioden juli till november jämfört med samma period 2020.
Märkestoppen november 2021
(Placering oktober 2021)
1. Volvo 3 334 (1)
2. Kia 2 679 (2)
3. Volkswagen 2 251 (3)
4. Toyota 1 407 (4)
5. BMW 1 262 (6)
6. Ford 1 168 (7)
7. Mercedes 1 060 (5)
8. Renault 807 (13)
9. Skoda 800 (8)
10. Hyundai 729 (9)
Modelltoppen november 2021
(Placering oktober 2021)
1. Kia Ceed 1 043 (1)
2. Volvo S/V60 971 (5)
3. Volvo XC60 824 (3)
4. Volvo XC40 783 (2)
5. Kia Niro 693 (4)
6. Volkswagen ID.4 583 (6)
7. Toyota Corolla 517 (7)
8. Ford Focus 493 (9)
9. Nissan Leaf 448 (12)
10. Polestar 2 443 (11)
Elbilstoppen november 2021
(Placering oktober 2021)
1. Volkswagen ID.4 583 (1)
2. Nissan Leaf 448 (5)
3. Polestar 2 443 (3)
4. Kia Niro 365 (4)
5. Kia EV6 355 (38)
6. Renault Zoe 300 (14)
7. Ford Mustang Mach-E 265 (8)
8. Skoda Enyaq 242 (2)
9. Volkswagen ID.3 233 (7)
10. Tesla Model Y 181 (45)
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se