Renault flirtar allt med Daimler igen
Renault har haft flera projekt tillsammans med Daimler. Efter haveriet med pickupen Mercedes X-klass, och att Daimler sökt sig till både BMW och Geely, har många trott att den tysk-franska kärleken svalnat. Men nu vill ett ansiktslyft Renault försöka charma tysken igen.
Samarbetet mellan Renault och Daimler inleddes för tio år sedan då de två biljättarna meddelade att de skulle bygga en minibil tillsammans. Renault Twingo och Smart fick en gemensam bottenplatta, Daimler köpte 3,1 procent av Renault-Nissan och den fransk-japanska alliansen tog samma ägande i Daimler.
Sedan dess har Renault och Daimler arbetat tillsammans i ett dussin projekt med bland annat pickupen Mercedes X-klass som är en förklädd Nissan Navara och skåpbilen Mercedes Citan som är en Renault Kangoo.
Men sedan 2016 har inga nya projekt sjösatts och flera modeller har slutat säljas, som till exempel X-klass.
Nu påstår Renault att Daimler trots allt är intresserade av ett fortsatt samarbete. Renaults ordförande Jean-Dominique Senard har viskat till franska journalister att Daimlers Ola Källenius lämnat positiva svar på inviterna från Paris. Den gamla alliansen påstods ha varit ett resultat av de goda förbindelserna mellan Daimlers Dieter Zetsche och Renaults Carlos Ghosn. Nu försöker framför allt Renault att skapa samma gillande mellan Ola Källenius och Renaults tillträdande vd Luca de Meo.
Ett problem kan bli hur Renault-Nissan ska passa in hos Daimler som flyttat Smart-projektet till den nya alliansen med Geely och som har sökt flera nya utvecklingsprojekt med BMW.
Tidigare har Daimler och Renault delat på motorer i flera modeller och det kan vara ett område där det går att samarbeta även i framtiden. Men det troliga är att Renault-Nissan på något sätt får ta del av den utveckling av självkörande bilar som Daimler leder tillsammans med BMW och där även Geely och Volvo Cars väntas få en roll.
Om Daimler, BMW, Geely och Renault-Nissan kan samarbeta och bygga en gemensam plattform för självkörande bilar kommer det att spara många miljarder i utvecklingsbudget.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se