Renault och Nissan omformar sin allians
Renault och Nissan har avslöjat detaljer om sitt omdesignade partnerskap. Målet är att få en bättre balans i den skavande relationen, där Renault länge varit i majoritet gällande ägandeskap.
Alliansen mellan Renault och Nissan har länge varit nästintill infekterad, då Renault äger en stor del av Nissans aktier. I höstas meddelade företagen att man ska jämna ut ägandefaktorerna till ett mer balanserat partnerskap. Nissan skulle åta sig att investera i Renaults elbilssatsning medan Renault skulle minska sitt ägande i Nissan.
Nu avslöjar bolagen mer detaljer i ärendet. Japanska Nissan ska köpa en andel på upp till 15 procent av Renaults elbilsverksamhet Ampere. Även juniorpartnern Mitsubishi Motors ska överväga att investera i Ampere.
– Nissans avsikt är att investera upp till 15 procent i Ampere, Renaults elbils- och mjukvaruenhet i Europa, med målet att bli en strategisk investerare, skriver företagen i ett uttalande.
I dag har Renault ungefär 43 procents andel i Nissan, vilken man planerar att minska till 15 procent. Det ska man göra genom att överföra aktierna till en fransk så kallad trust, dock inte med något bestämt datum för när åtgärden ska vara genomförd. Det hela ska göra parterna mer jämställda i denna skavande allians, något som kritiseras bland internationella experter. Det finns nämligen inget som säger att Renault inte kan köpa tillbaka Nissan-aktierna vid ett senare tillfälle, eller vad som händer med dem under tiden de befinner sig i stiftelsen.
Framgent ska partnerskapet hur som helst innebära nya satsningar inom bland annat utveckling och tillverkning av flera nya bilmodeller vid produktionsanläggningar i Sydamerika, Indien och även i Europa. Exempelvis är en ny eldriven skåpbil, kallad FlexEVan, på gång. Man ska också samarbeta kring laddning och återvinning av elbilar.
En slutlig ”pakt” ska nås i slutet av mars i år, meddelar Renault och Nissan, men affären är planerad att slutföras helt och hållet under fjärde kvartalet i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se