Renault 5 Prototype var fjolårets förhandstitt på en ny billig elbil från det franska märket. Foto: Renault

Renault ska bara sälja elbilar i Europa 2030

Franska Renault höjer ribban och säger att de om åtta år ska sälja enbart elbilar i Europa. Men bilar med avgasrör kan få ytterligare chanser, men då med Dacia-emblem i fronten.

Det var under en presskonferens i Paris i slutet av förra veckan som Renaults vd Luca de Meo förklarade att märkets utfasning av förbränningsmotorer ska gå ännu lite snabbare än vad som meddelades för bara ett halvår sedan. Då sa Luca de Meo att de batteridrivna bilarna skulle utgöra uppemot 90 procent av försäljningen 2030.

Nya budet är att 100 procent av bilarna som säljs i Europa från och med nämnda år ska vara elektriskt drivna.
Flera andra biltillverkare har motsvarande planer, exempelvis tänker franska konkurrenten Peugeot bara sälja elbilar i Europa från och med 2030 medan Volvo Cars tänker göra detsamma men på ett globalt plan. En del biltillverkare ligger därmed steget före EU som i dagsläget tänker sig ett försäljningsförbud av bilar med förbränningsmotor från och med 2035.

Gäller inte Dacia 

Även om Renault i Europa slutar med sälja nya bilar med förbränningsmotorer betyder det inte att hela koncernen gör detsamma. Skulle efterfrågan på bilar med bensin- och dieselmotorer fortfarande vara stor år 2030 har Renault alltid Dacia att kasta fram som ett alternativ.

Luca de Meo kallar det för plan B, att Dacia kommer att bli elektrifierat men i absolut sista möjliga ögonblick för att varumärket fortsatt ska kunna erbjuda konsumenterna valuta för pengarna.

I fjol såldes cirka 1,2 miljoner elbilar i Europa vilket är runt en tiondel av totala personbilsförsäljningen. En nyligen publicerad studie har dragit slutsatsen att med nuvarande utveckling kan elbilarna utgöra minst hälften av Europas nybilsförsäljning redan år 2025.