Foto: Renault

Renault startar elbilsenheten Ampere med Geely

Nu gör Renault så som flera andra biltillverkare redan har gjort – verksamheten delas upp i en del för eldrivna fordon och en för förbränningsmotorer. Det innebär att vi får säga hej till Ampere som ska drivas i samarbete med Geely.

Franska fordonsjätten delar sin verksamhet i två delar: En för eldrivna fordon och en för fordon med förbränningsmotorer. Förändringen är en den sista delen i Renault-chefen Luca de Meos strategi Renaulution som består av de tre delarna Resurrection som syftar till att göra verksamheten mer lönsam, Renovation som ska förnya modellutbudet och nu Revolution som alltså ska dela upp företagets verksamhet.

Förändringen görs i samarbete med kinesiska Geely. Satsningen på elbilar bryts ut till en egen division som får namnet Ampere. Renault och Geely förbereder för att notera Ampere på Parisbörsen under andra halvåret 2023 och uppges sikta på en värdering om 9 miljarder euro, motsvarande nästan 100 miljarder kronor, vilket skulle göra att Ampere blir värt lika mycket som hela Renault bedöms vara värt i dag.

Elbilsenheten Ampere kommer att ha omkring 10 000 anställda i Frankrike och år 2031 ska man sälja omkring en miljon elbilar om året, fram till dess ska sex nya elbilar lanseras. Det läggs stort fokus på digitalisering, av de cirka 10 000 anställda uppges 3 500 vara mjukvaruutvecklare.

Bildandet av Ampere innebär också att det bildas en separat avdelning för utveckling och tillverkning av förbränningsmotorer. Även den bedrivs i ett nytt bolag med Geely där Renault blir hälftenägare. Förbränningsmotoravdelningen kommer att omfatta 19 000 anställda i 17 fabriker på tre kontinenter. Precis som elbilsenheten Ampere kommer förbränningsmotordelen att förse ett stort antal märken med drivlinor, däribland Volvo Cars, Nissan, Renault och Mitsubishi.