Risk för brist på vinterdäck – högre priser följer

Hur stor blir bristen på däck inför årets vinterdäcksäsong?  Vi frågar branschens stora aktörer, både om bristen och om prisökningarna.

Däckbranschen har påverkats rejält av Corona-pandemi och kriget i Ukraina. En problematik, där allt från råvarutillgång via sanktioner mot Ryssland och de stillastående däckfabrikerna, till tredubblade transportpriser och skenande inflation samt råvarupriser spelar in. Däckbranschens alla led påverkas, men hur mycket och på vilket sätt riskerar du som konsument att drabbas?

Redan i vintras lyfte vi frågan om den förväntade tillgången av vinterdäck på den svenska marknaden under hösten 2022. En stor del av de dubbade och nordiska dubbfria däck från premiumtillverkare såsom Continental, Michelin, Nokian och Pirelli som säljs i Sverige tillverkas i Ryssland. Men sedan Rysslands invasion av Ukraina förändrades allt. Däckfabrikerna stannade vid den tiden på året då den stora volymen av vinterdäck inför kommande säsong skulle tillverkas. Därför är frågorna om tillgång på marknaden ytterst berättigade. 

Svaren i våras gav en bild om vilken omfattning de olika tillverkarna faktiskt förlitade sig på de ryska fabrikerna för att förse vår marknad med framför allt dubbade men även nordiska dubbfria vinterdäck. Just det faktum att många av fabrikerna stängdes ner omgående gav tydliga indikationer om en förmodad brist på nordiska vinterdäck inför den stundande säsongen. Men när Teknikens Värld nu talar med representanter från branschen förmedlar de en något annorlunda bild.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

– Vår bild är att branschen ligger bättre till än farhågorna, kanske främst då man har visat på stor kreativitet för att lösa problemen, berättar Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige.

– De signaler jag får från våra medlemmar ger inte bilden av någon katastrof och alla de stora aktörerna ska ha god tillgång. Visst kan det bli en kortsiktig förskjutning mot fler dubbfria däck och kanske kommer man i vissa fall inte att kunna köpa precis den däckmodell man vill ha – men det kommer att finnas däck att köpa på den svenska marknaden, berättar Fredrik Ardefors.

Vid vår rundringning till olika branschaktörer är det just den bilden som förmedlas, att det kommer att finnas god tillgång av däck på den svenska marknaden. Alla betonar att det kan bli bekymmer med vissa dimensioner, utan att någon vill gå in på vilka dimensioner som berörs. Alla verkar vara överens om att marknaden skulle må bra om vintern kom i gång stegvis, då finns större möjligheter att komma ikapp. Om en rejäl snösmocka slår till i oktober däremot, då verkar branschen stå inför större bekymmer. Helt enkelt för att ett sådant väderomslag historiskt har lett till rusning efter vinterdäck.

Nokian har fram tills nyligen haft en extremt stor del av sin tillverkning av nordiska vinterdäck i just Ryssland. Nu står tillverkningen stilla i Sankt Petersburg och det finska företaget gör vad de benämner som en kontrollerad exit från sin tillverkning i Ryssland. De började flytta produktionskapacitet från Ryssland redan för ett år sedan, men att på kort tid ställa om i exempelvis den finska fabriken är inte så lätt som det kan låta. 

Tron Gulbrandsen, Nokian. Foto: Teknikens Värld

– Det är ett enormt jobb att flytta produktion, berättar Tron Gulbrandsen, Nokian Tyres Country Manager för Sverige och Norge.

– Totalen ser bra ut, men vi ser att det kan bli bekymmer med tillgänglighet för vissa dimensioner. Dessutom kommer det att bli brist på Nordman-däck då vi prioriterar tillverkning av premiumprodukterna från Nokian, berättar Tron Gulbrandsen.

– Det blir marknader runt om i världen som inte kommer att få några Nokian-däck under kommande säsong, men Sverige är en högt prioriterad marknad. Det blir lite större utmaningar, men det kommer att finnas däck att köpa i Sverige, berättar Tron Gulbrandsen.

Även Continental Sveriges vd Mattias Albrektsson är inne på en liknande linje när vi talar med honom.

– Jag är faktiskt väldigt positiv trots allt som har drabbat branschen. Generellt sett står vi bra rustade inför säsongen, berättar Mattias Albrektsson, vd Continental Sverige.

– Continental har arbetat hårt för att täcka upp för produktionskapaciteten som försvann i och med att ryska fabriken stannade. Visst, vi ligger efter vad gäller dubbdäck. Å andra sidan har vi styrt om produktionen till flera av våra andra europeiska fabriker plus att vi kommer att fortsätta att tillverka dubbdäck året runt för att möta behovet, berättar Mattias Albrektsson, vd Continental Sverige.

– Läget inför den kommande vinterdäcksäsongen är extremt, det kan vi bekräfta. Samtidigt ser vi att våra kunder, verkstäderna, har förberett sig bättre än någonsin genom att lägga ordrar tidigare och fylla lagren, berättar Mattias Albrektsson, vd Continental Sverige.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Michelin, som även de har en stillastående fabrik i Ryssland, menar att de står rustade inför säsongen som kommer – inte minst på dubbdäck som till stor del har tillverkats i just Ryssland.

– Ja, vi har ungefär lika god leveransförmåga av dubbdäck som för ett år sedan, säger Marika Hoflund, vd Michelin Nordic AB.

– Det har funnit en oro rörande tillgänglighet, men vi kommer att kunna möta behoven utifrån de försäsongsordrar som våra verkstäder har lagt, säger Marika Hoflund.

Även den rikstäckande däckservicekedjan Däckia, som ägs av Pirelli, ger i ett mailsvar liknande information.

– Däckia har arbetat strategiskt med att säkra tillgången på däck sedan tidigt i våras och våra lager är välfyllda. Det kommer förstås finnas vissa dimensioner där det kan vara brist på tillgång men överlag kommer Däckia att ha en mycket god tillgång på både nordiska och övriga vinterdäck, meddelar Däckias presstjänst till Teknikens Värld.

Transportkostnader har gått upp i extrem takt. Tillgång på vissa råvaror svajjar och priserna ökar. Stigande energipriser ger högre produktionskostnader – allt har blivit dyrare. Något som drabbar dig som däckkonsument.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

– Priserna har i snitt ökat med runt 20 procent gentemot slutkund sedan samma period ifjol och vi ser att kostnaden för råvaror står för den största kostnadsökningen, berättar Tron Gulbrandsen, Nokian Tyres Country Manager för Sverige och Norge.

Även Continental Sverige är inne på en liknande linje.

– Prisökningen på runt 20 procent mot kund över det senaste året stämmer bra överens med våra beräkningar. Hela branschen har blivit tvingad att höja priserna för att möta de ökande kostnaderna. Råvarupriserna har ökat rejält, energipriserna går upp och transporterna är mycket dyrare, berättar Mattias Albrektsson, vd Continental Sverige.

Det är uppenbart att de stora aktörer som vi pratat med inte delar bilden av en kommande akut och större däckbrist. Exakt hur verkligheten kommer att se ut om några månader, det återstår att se och beror även på vädret. Vi har pratat med enskilda handlare som varit oroliga åt andra hållet, att de fyllt lagren för mycket. Samtidigt ringer varningsklockorna då den stora kapaciteten som Ryssland stått för vad gäller dubbade och nordiska dubbfria vinterdäck nu är borta. Teknikens Världs råd är enkelt – se till att köpa de däck du behöver så snart som möjligt.