Rivian ökar produktion och försäljning
Den nya elbilstillverkaren Rivian har fått upp ångan under första kvartalet. Under årets första tre månader tillverkade man dubbelt så många bilar som under hela 2021. Kommer den på sikt att utmana Ford F-150 Lightning?
Rivian meddelar att man under perioden januari-mars 2022 tillverkade 2 553 bilar i sin fabrik i Normal i Illinois, USA. Under samma period hann man med att leverera 1 227 bilar till kunder. Siffrorna ser inte mycket ut för världen, men jämfört med 2021 är det en stor ökning. Under förra året tillverkades nämligen bara 1 015 Rivian.
De flesta bilar som producerades under första kvartalet var pickup-modellen Rivian R1T. Fabriken gör även en suvmodell, R1S, men den tillverkas i mindre volym. Rivian skriver att tillverkningsvolymen är vad som har planerats.
”Dessa produktionssiffror är i linje med företagets förväntningar, och företaget tror att det är väl positionerat för att klara den förväntade årliga produktionen av 25 000 bilar” skriver Rivian.
Den prognosen förutsätter förstås att man ökar produktion kraftigt. De tre återstående kvartalen av 2022 ska man tillverka 22 500 bilar, vilket förutsätter att tillverkningstakten ökar trefaldigt. Men det var bara några dagar sedan Rivian skyllde svårigheter att få upp tillverkningsvolymerna på krisen i Ukraina.
Företaget sägs ha 80 000 beställningar som ligger och väntar. Målet är att tillverka 150 000 bilar 2023, och 200 000 bilar per år när fabriken är fullt utbyggd och intrimmad. Rivian planerar också börja bygga en ny bilfabrik i Georgia med byggstart sommaren 2022, med kapacitet på upp till 400 000 bilar. Bilarna ska enligt Rivian börja levereras från fabriken redan 2024.
Rivian R1T pickup, med ett batteri på 135 kWh och en räckvidd på 50 mil i amerikanska körcykeln, kostade från början 634 000 kronor (67 500 dollar) men har redan prishöjts till 742 000 kronor vilket har orsakat arga reaktioner från kunder på väntelistan. Som jämförelse kan nämnas att den mest sålda pickupen i USA, Ford F-150, kostar från 280 000 kronor med bensindriven V6. Modellen alla väntar på, den helelektriska F-150 Lightning, börjar på 375 000 kronor med minsta batteriet med räckvidd i amerikanska körcykeln på 37 mil. Med stora batteriet, med 51 mil i räckvidd i amerikanska körcykeln, är priset 680 000 kronor. Leveranserna börjar till sommaren.
Fotnot: Den amerikanska körcykeln är inte jämförbar med WLTP. I runda tal brukar WLTP-värdena för räckvidd vara tio procent högre.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se