Hjulbyte på en Moskvitch 412 någonstans i Ryssland. Foto: Art Konovalov / Shutterstock

Ryssland återupplivar Moskvitch med kinesisk teknik

Franska Renault har lämnat Ryssland, men deras fabriker står kvar. Nu kommer uppgifter om att en av fabrikerna ska användas för nytillverkning av Moskvitch-bilar byggda med kinesisk teknik.

Staden Moskva planerar att använda Renaults övergivna fabrik för att starta nytillverkning av bilar under varumärket Moskvitch (som även kan stavas Moskvitj), uppger källor till nyhetsbyrån Reuters. Tillverkningen ska ske i samarbete med lastbilstillverkaren Kamaz och en teknisk plattform ska köpas in från kinesiska biltillverkaren JAC. Inledningsvis kommer man dock att återuppta tillverkningen av samma modeller som byggdes i fabriken för 20 år sedan, innan Renaults övertagande.

LÄS MER: Ryssland hotar att nationalisera pausade bilfabriker

Renaults fabrik strax utanför Moskva har varit igång sedan 2005, men stängdes i mars i år till följd av Rysslands invasion av Ukraina. Tidigare i veckan meddelades också att Renault säljer hela sitt innehav i ryska AvtoVAZ till det ryska forskningsinstitutet NAMI. Aktieinnehavet i den ryska delen av Renault Ryssland, som tidigare hette Avtoframos, till staden Moskva.

Uppgifterna från Reuters gör det svårt att inte känna att klockan har vridits tillbaka nästan 80 år. Moskvitch kan nämligen kallas för ett krigsbarn. När Tyskland efter andra världskriget delades mellan de segrande stormakterna hamnade en av Opels personbilsfabriker inom den av ryska sektorn, sedermera Östtyskland. Maskiner och pressverktyg för tillverkning av Opel Kadett fanns kvar och fraktades till Moskva. Där återuppstod en fyradörrars Opel Kadett några år senare under namnet Moskvitch. Moskvitch-fabriken försattes i konkurs år 2002 och delar av den köptes upp av Avtoframos (Renault Ryssland).