Så långa är leveranstiderna för nya elbilar
Leveranstiderna varierar stort, men en sak är säker. Det är lång tid kvar innan vi får en bilmarknad i balans. Vill man ha sin drömbil kan man i vissa fall få vänta till 2025.
Nyligen gjorde Tesla årets andra prissänkning. I januari var det framför allt Tesla Model Y som fick lägre pris, i april sänktes prislappen på främst Tesla Model 3. När prissänkningen första gången offentliggjordes väntade många på ett svar från de andra stora aktörerna. Ett priskrig. Det uteblev.
Anledningen är tillverkarnas orderstockar. Halvledarbrist, stängda underleverantörsfabriker i Kina och många andra flaskhalsar skapade ett gigantiskt efterfrågeöverskott under 2020-2022. Trots att halvledarbristen har minskat har fortfarande tillverkarna svårt att svara upp mot marknadens efterfrågan. Så länge orderstockarna är välfyllda så finns det ingen anledning att sänka priserna.
Av allt att döma kommer det att dröja ett bra tag innan vi ser att marknaden är i balans, med ett utbud som matchar efterfrågan. I slutet av april 2023 finns det flera märken som inte kan leverera nybeställningar i år, utan kunderna får vänta en bit in på 2024. På populära Hyundai Ioniq 5 får man vänta upp till ett halvår.
Volkswagen kan leverera nybeställda ID.3, ID.4 och ID.5 först i april 2024.* Samtidigt har Volkswagen också gott om lagerbilar, framför allt av ID.4 och ID.5. Om man inte känner att man måste idka prickskytte i tillvalslistan finns det möjligt att snabbt sätta sig bakom ratten i en elektrisk Volkswagen.
Även Volvo är populärt bland kunderna. Leveranstiderna för eldrivna XC40 och C40 är omkring ett halvår, och man får lägga till tre månader om man vill ha den billigaste, tvåhjulsdrivna versionen av XC40.
Tesla har i dagsläget betydligt kortare leveranstider. Upp till 6 veckor, mer ska du inte behöva vänta på en Model Y och Model 3. Den som har riktigt bråttom väljer en Model 3 som det finns gott om av på lager.
Även MG, ägt av kinesiska staten, kan leverera snabbt. MG Marvel, MG4 och MG5 finns på lager och försäljningen har fallit kraftigt i år. Utan statssubventionerade leasingpriser har MG svårt att få upp volymerna.
Andra nya kinesiska märken verkar ha fått svårt att lyfta. Aiways har bilar på lager och gick i april ut med en prissänkning. BYD Atto finns också på lager och kampanjas nu med 70 000 kronor i rabatt. Gemensamt för de nya kinesiska märkena är att de kan leverera snabbt, från lager.
Till sist: Leveranstider slipper man aldrig om man gör en specialorder. Även om fabriken ligger i Europa tar det ett par månader innan bilen finns leveransklar hos bilhandlaren. Ligger fabriken i Kina, Japan eller Korea är leveranstiderna alltid längre på grund av sjötransporten.
Trots att fabrikerna har en stor orderstock kan det finnas bilar att tillgå med kort varsel. Dels handlar det om avbeställda bilar – några kunder har kanske tröttnat på alla dröjsmål och avbokat sina bilar. Dels handlar det om förspecifierade bilar som beställts av handlare. Många kunder vill inte vänta månader på en skräddarsydd bil utan vill hellre köpa en bil med kort leveranstid utan egna tillval. Det vet handlarna om och därför bokar de bilar utan kundorder.
Slutsatsen är att det kan löna sig att titta i annonserna på nätet och dessutom kontakta olika bilhandlare, även om leveranstiderna är långa för nya fabriksbeställningar.
*Sedan artikeln publicerades i tidningen har leveranstiderna hos Volkswagens ID-modeller kortats från 12 månader till omkring 2-3 månader.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se