Så ser fjärde största biltillverkaren Stellantis logotyp ut
PSA och Fiat/Chrysler ska slås ihop för att bli en av världens största biltillverkare.
Totalt ska 14 olika bilmärken samsas i företaget som får namnet Stellantis.
Nu har Stellantis logotyp presenterats.
Det är hög tid att lära sig namnet på världens just nu fjärde största biltillverkare, räknat i antal byggda bilar.
Stellantis är, som meddelades tidigare i år, namnet på det gemensamma företag som PSA och Fiat/Chrysler skapat.
De två biljättarna kom i december förra året överens om att slå ihop sina påsar. Affären omfattar närmare 400 miljarder kronor och är en av de största företagssammanslagningarna vi sett.
PSA hanterar bilmärken som Peugeot, Citroën, DS och Opel. Det senare köptes från General Motors våren 2017.
Bilkrisen skapade FCA
Fiat Chrysler Automobiles skapades 2014 sedan Fiat två år tidigare köpt 58,5 procent av amerikanska Chrysler Group. Köpet var en direkt följd av den svåra bilkrisen några år tidigare som gick hårt åt de amerikanska bilföretagen.
FCA har haft sitt säte i Nederländerna med huvudkontor i London.
Från FCA kommer varumärken som Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge och Jeep till Stellantis.
Stellantis har nu också presenterat sin nya logotyp som ska symbolisera samarbetet över världsdelar och bland så många olika företag och kulturer.
Men skapandet av Stellantis kommer inte att påverka de olika bilmärkenas respektive namn eller logotyp.
https://youtu.be/p93ETDO9ItcGemensam plattform
EU undersökte affären och begärde i somras in kompletterande uppgifter. Främst hade EU:s konkurrensmyndighet funderingar på den nya biljättens dominans bland de mindre transportbilarna. Men efter att ha fått försäkran om att Fiat och PSA kommer att fortsätta samarbeta med andra tillverkare fick sammanslagningen grönt ljus.
I slutet av tredje kvartalet nästa år väntas FCA och PSA vara färdiga med alla detaljer.
Den kommande sammanslagningen har redan resulterat i några avgörande strategiska beslut. Bland annat ska Fiat använda PSA:s plattform för små och mellanstora bilar i sina kommande modeller. Undantaget blir den nyligen presenterade Fiat 500 Electric som byggs på en av Fiat utvecklad elbilsplattform. Allt tyder också på att Fiat kommer att särskilja 500 och bygga den modellen som en i praktiken egen serie med allt mindre koppkling till Fiat-märket.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se