Foto: Mattia Baruffaldi

Så ska Alfa Romeo dubbla sina siffror

En rad nya modeller ska göra Alfa Romeo till ett volymmärke. En ny bred kundkrets ska hittas, bortom medelålders män.

Alfa Romeo ska bli ett bilmärke att räkna med volymmässigt. I slutet av nästa år ska produktion ha fördubblats och nya typer av kunder ska strömma till. Det säger Damien Dally, märkets chef i Storbritannien, till Autocar. Förra året sålde Alfa Romeo 82 000 bilar globalt sett, enligt Statista.

LÄS OCKSÅ: Stellantis om framtiden för premiummärkena 

Ett först steg togs med Tonale, Alfa Romeos första elektrifierade bil. En suv som vi på Teknikens Värld inte blev särskilt imponerade av under vår provkörning i maj. Efter att ha stått och stampat under en tid ska nya modeller lanseras varje år fram till 2030. Första elbilen kommer 2024 och det italienska märket ska sluta med förbränningsmotorer 2027. 

Med Alfasud nådde Alfa Romeo en ny kundgrupp på 1970-talet. Foto: Alfa Romeo

Damien Dally säger att modellutbudet är en viktig del att nå nya kunder. Från att tidigare ha varit ett märke för medelålders män ska man nu även attrahera kvinnor och barn, eller barnfamiljer rättare sagt. Samtidigt ska man vara noga med sina kärnvärden.

– Alfa Romeo är sportighet. Det är italiensk design. Och det måste vi vara trogna. Även om minibussar blir populära igen kan jag inte se oss gå i den riktningen. Det skulle aldrig fungera för oss, säger Damien Dally.

LÄS OCKSÅ: Alfa Romeo Giulia blir elbil 

En ny liten modell som MiTo har också sin plats. Det är ett storsäljande segment och där har märket en historia av sportiga småbilar – exempelvis Alfasud.

Trots att suvar har stigit i popularitet kommer Alfa Romeo ha kvar sedaner, som dagens Giulia,  i sitt utbud i framtiden. Damien Dally kan inte heller avfärda en tvåsitsig sportbil.

– Låt oss få en hållbar affärsmodell, gå in i volymmässiga segment och få våra affärer att växa – sen kan vi drömma igen, säger Damien Dally.