Så ska Kina hjälpa i gång bilindustrin
Bilindustrin spelar en viktig roll i Kinas ekonomi och efter coronakrisen behöver biltillverkarna få igång fabrikerna igen.
Industri- och informationsministern Xin Guobin är nu redo med stimulanspaket.
Flera biltillverkare tvingas stänga sina bilfabriker runtom i världen. Men i Kina – där coronaviruset först började spridas – står industrin redo för att dra i gång verksamheten igen. Ett problem är då att privatekonomin inte riktigt hängt med i omstarten och efterfrågan på bilar är fortfarande låg efter virusutbrottet.
Enligt Kinas Industri- och informationsministern Xin Guobin behövs troligen olika former av stimulanspaket för att få privatpersoner att våga satsa på bilar igen. Xin Guobin vill också presentera krispaket för att rädda underleverantörerna som står med tomma kassor efter flera veckor av stängda fabriker.
LÄS MER: Så påverkas ditt bilköp av corona
Kina har tidigare haft olika former av rabatter och bidrag till elbilar men de rabatterna skalades sakta bort under andra halvåret 2019. Det fick i sin tur efterfrågan på elbilar att minska drastiskt och även förändra vilka elbilar som byggdes. Nu kan det bli fråga om att skala upp rabattsystemet igen för att skapa en efterfrågan på de för klimatet nödvändiga elbilarna.
Under januari-februari backade Kinas ekonomi med 21 procent och bilförsäljningen sjönk med 79 procent. Personbilsförsäljningen fortsatte att sjunka med 45 procent under de tre första veckorna i mars. Bilbranschföreningen i Kina tror att det dröjer till årets tredje kvartal innan efterfrågan är tillbaka på normal nivå.
Förutom rena stimulanspaket från den kinesiska regeringen har biltillverkare och myndigheter satsat stora belopp på annonskampanjer. Vissa bilköpare får också gratis skyddsmasker till alla som köper en ny bil. Det här kanske kan vara något för Volvo Cars att tänka på när de startar tillverkningen i Göteborg igen, att skicka med skyddsmasker eller kanske ännu hellre toalettpapper till alla bilköpare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se