Så ska Lancia återfå sin forna glans
Nya ägarna Stellantis har stora planer för märket – däribland elektrifiering, nya modeller och expansion utanför Italiens gränser.
Sedan tidigare har jättekoncernen Stellantis gett krisande bilmärken tio år på sig att visa resultat – annars är det över och de får klara sig på egen hand. Till dessa hör definitivt italienska Lancia som nu verkar få ta del av det utlovade finansiella stödet och uppbackningen. Stellantis vd Carlos Tavares vill ge märket chansen för långsiktig överlevnad genom att fokusera på design, elektrifiering och expansion.
I dag har Lancia enbart säte i hemlandet Italien där man sedan 2017 enbart säljer en enda modell – lyxiga småbilen Ypsilon. Uppgiften att designa nya modeller har gått till chefsdesignern Jean-Pierre Ploue, 58, – en långvarig bundsförvant till Tavares – som nu ska fått uppgiften att ta fram tre nya modeller; en småbil, en kompakt crossover och en kompakt halvkombi. Ett arbete som redan ska ha påbörjats.
Först ut är den nya småbilen, som ska ersätta nuvarande Ypsilon, och den planeras anlända i mitten på 2024. Den kommer bli den första helelektriska bilen i företagets historia, men kommer också erbjudas i en traditionell bensinversion. Därefter har turen kommit till den nya crossovern som enbart kommer med batterikraft och beräknas se dagens ljus under det första kvartalet av 2026.
Medan dessa två modeller redan fått grönt ljus för produktion vill Lancia fortsatt avvakta lite och utvärdera marknadens efterfrågan för en halvkombi som estimeras ankomma i slutet på 2027. Jean-Pierre Ploue ska personligen övervaka skapandet av de nya produkterna och kommer senast från ett uppdrag som stylingchef hos Citroën. Där ledde han en dramatisk omvandling av märkets image genom de vågat designade modellerna C4, C5, C6 och DS3.
Nu har Ploue ett massivt jobb framför sig om han ska lyckas med att ”återställa märkets centrala, historiska position i Europa och uppfylla dess enorma potential”, som han själv beskriver det. Lancia har haft många tuffa år bakom sig då man saknat både nya produkter och investering. Försöket att expandera genom att klistra Lancia-märke på Chrysler-bilar efter Fiats övertagande av Chrysler blev inte direkt någon storsuccé.
Chrysler 300 fick heta Lancia Thema i Europa, Chrysler 200 ompaketerades till Lancia Flavia och Chrysler Town & Country döptes om till Lancia Voyager. Ingen av dessa sålde alls bra och lades snabbt ned. 2014 kom beslutet att man begränsar Lancia till Italien och endast kommer erbjuda en modell. Lancia Ypsilon, som är baserad på Fiat Panda, fortsätter dock att sälja ganska bra i hemlandet och nu tycks det återigen finnas skäl för optimism.
Stellantis har parat ihop Lancia med andra premiummärken som Alfa Romeo och DS Automobiles och tror att dessa kan ”skapa synergier” genom delade produktionskostnader. Märkena tros också kunna tjäna på att vara en del av denna premiumgrupp och på så sätt kunna ta del av Stellantis resurser. Enligt Stellantis ordförande John Elkann har just bristen på resurser under åren med FCA varit ett stort problem för både Alfa Romeo och Lancia.
Den första nya Lancia-modellen ska byggas på den andra generationen av koncernens kommande eCMP-arkitektur som kommer debutera sent 2022. Crossovern baseras på Stellantis STLA medium-arkitektur och ska enligt vissa uppgifter byggas på Melfi-fabriken i Italien, där Jeep Renegade och Compass samt Fiat 500X byggs i dag. Ypsilon-ersättaren tros dock komma att produceras på koncernens fabrik i polska Tychy.
För märkesentusiasternas skull får vi hoppas att Stellantis har mer lycka med Lancia än vad FCA någonsin hade, något som förvisso inte borde vara särskilt svårt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se