Eclipse Cross Plug-In Hybrid är huvudfokus för Mitsubishi i Sverige. Foto: Mitsubishi Motors

Så ska Mitsubishi leva vidare i Sverige

Japanska Mitsubishi stannar kvar i Sverige via importören K.W. Bruun Automotive. Fokus ligger först och främst på laddhybriden Eclipse Cross Plug-In Hybrid.

I fjol hette det att Mitsubishi skulle lämna Europa. Ganska omgående kom information om att beslutet förmodligen inte var helt genomtänkt, att märket trots allt kan komma att finnas kvar i vår del av världen.
I våras kom nya besked; Mitsubishi blir kvar och fokus ska ligga på modellen Mitsubishi Eclipse Cross Plug-In Hybrid samt nya modeller baserade på teknik från Renault (Mitsubishi är som bekant en del av Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen).

I somras kom ännu tydligare besked; det japanska bilmärket kommer att vara representerat på europeiska marknaden även i framtiden, dock inte i alla länder. Exempelvis försvinner Mitsubishi från Storbritannien och Belgien medan andra länder, däribland Tyskland och Sverige, kommer att fortsätta få ta del av nya bilar med ”tre diamanter”-logotypen i fronten.

Nu står det klart att Mitsubishi lever vidare i Sverige under K.W. Bruun Automotives flagg. K.W. Bruun Automotive, som är en del av danska K.W. Bruun-koncernen, är sedan tidigare svensk importör av Citroën, DS Automobiles, Opel och Peugeot.

– Det är glädjande att Mitsubishi i somras tog beslutet att stanna i Sverige och att vi på K.W. Bruun Automotive får ansvaret för varumärket. Detta är ett långtgående samarbete med Mitsubishi Motors och vi ser fram emot kommande lanseringar, som lanseringen av nya Mitsubishi Eclipse Cross Plug-In Hybrid, säger K.W. Bruun Automotives vd Tobias Pettersson.

Lilla Mitsubishi Space Star finns med i svenska satsningen, parallellt med crossovern Eclipse Cross Plug-In Hybrid. Foto: Mitsubishi Motors

Utöver Mitsubishi Eclipse Cross Plug-In Hybrid ska svenska marknaden även fortsätta ta del av lilla Mitsubishi Space Star.
Pickupen L200 är inte aktuell för svenska marknaden. K.W. Bruun Automotive nämner dock att fler prisvärda modeller kan vara aktuella i framtiden.

Populära pickupen Mitsubishi L200 finns inte kvar på svenska marknaden. Foto: Mitsubishi Motors

I satsningen på svenska marknaden lanseras även ett nytt kundkoncept som kallas Evolution. Konceptet beskrivs som en samling av viktiga tjänster inom finansiering, försäkring och betalkort.

– Våra Mitsubishi-förare är de bästa ambassadörerna Mitsubishi kan ha i Sverige. Därför vill vi göra det så enkelt, fördelaktigt och smidigt som möjligt för dessa ambassadörer. Med Evolution stärker vi helt enkelt Mitsubishi-gemenskapen, och förenklar vår kontakt med den enskilda Mitsubishi-föraren, säger K.W. Bruun Automotives marknadschef Robin Jacobsson.

Inte heller laddhybriden Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid finns kvar på svenska marknaden. En ny generation har nyligen lanserats, dock utanför Europa. Foto: Mitsubishi Motors

Hittills i år har Mitsubishi en svensk marknadsandel som uppgår till 1,15 procent (862 registrerade bilar). Sett enbart till föregående månad (oktober 2021) låg marknadsandelen på 0,34 procent efter att åtta bilar från märket registrerats.