Så ska Stellantis spara hos Fiat: färre toaletter
Stellantis vd Carlos Tavares är irriterad på att det kostar så mycket att bygga bilar i Fiats fabriker i Italien. När Tavares jämför med vad det kostar att bygga bilar i Spanien och Frankrike ligger Italien klart höst. Nu har besparingarna i Italien inletts – på toaletterna.
Det italienska bilfacket har inte mycket till övers för Stellantis vd Carlos Tavares och hans massiva paket av kostnadsbesparingar. Tavares ska under året svetsa samman totalt 14 bilmärken och bilfabriker i Italien, Spanien, Frankrike och Storbritannien.
Besparingarna som ska ge pengar till nya satsningar uppgår till 50 miljarder kronor per år. Tavares har lovat att det här ska göras utan att någon personal sparkas eller fabriker stänger.
Men när Tavares tidigare i år meddelade att det är alldeles för dyrt att bygga bilar i Italien fick han bilfacket emot sig.
Kyligare fabrik
Nu meddelar Davide Provenzano från bilfacket vid Fiats fabrik i Mirafiori – där byggs Fiats nya elbil New 500 samt Maseratis suv – att han inte tycker att Tavares gör rätt sorts besparingar. Enligt Provenzano har Tavares beordrat stängning av ett antal toaletter, dragit ner på städningen i fabriken, sänkt temperaturen och organiserat om transportsystemet.
Provenzano säger att de här åtgärderna är helt fel när det pågår en coronapandemi. Bilfacket vill i stället se fler toaletter och mer städning i lokalerna.
En annan fackrepresentant, Edi Lazzi, försvarar ändå Tavares och menar att åtgärderna snarare kom från den lokala ledningen i Italien och inte var ett resultat av en ny strategi från Stellantis ledning.
Affärsplan senare i år
Från fabriken i Atessa, Italien, kommer uppgifter att städningen har minskats med 35 procent men att det inte påverkat rengöring som kan påverka en eventuell smittspridning och i Atessa har inga toaletter stängts.
Stellantis ledning har valt att inte kommentera uppgifterna från bilfacken i Italien. Senare i år ska Stellantis presentera en total affärsplan för hela koncernen och då kommer vi att få veta hur många bilfabriker som ska finnas i Europa – och hur många toaletter.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se