Så ska Volvo Cars ladda för framtiden som elbilsbolag
Mycket har hänt på Volvo Cars sedan Geely tog över för drygt 10 år sedan.
Och nu ska Volvo ta nästa steg och bli ett renodlat elbilsföretag.
Volvo Concept Recharge visar hur Volvo tänkt sig att det ska gå till.
En drygt två timmar lång presskonferens – döpt till Volvo Tech Moment – med flera av Volvos tänkta nyckelpartners samt en ny konceptbil.
Så visade Volvo Cars hur de tänkt sig ställa om till ett renodlat elbilsföretag. Eller ett svenskt svar på Tesla om ni så vill. För det är mycket i Volvos kommande strategi som påminner om hur Elon Musk byggt Tesla Motors och hur Tesla bygger sina elbilar.
1) Egen storsatsning på mjukvara. Volvo ska ta ett eget större ansvar för utvecklingen av ett eget operativsystem för bilar. Men Volvo Car OS ska inte vara stängt varken utåt eller inåt utan bygga på samarbete med andra och öppen kod där det går att tillämpa. Vad som är viktigt för Volvo är att bibehålla kontrollen för att snabbt kunna vidareutveckla, förändra och åtgärda problem. Det är slut på att köpa färdiga och låsta lösningar vilket gäller både hård- och mjukvara.
2) En bärande del i nya Volvobilarna blir två egna superdatorer där Volvo samarbetar tätt med Nvidia. De två datorerna kan komma att bli en enda framöver men till att börja med ska de arbeta tillsammans och sköta allt på bilen. Den ena datorn får lite mer kontroll över assistanssystem.
3) En storsatsning på säkerhet, Volvo ska bibehålla sin position som världsledande och har en ny fin vision – Zero Collision. Ingen Volvobil med de nya sensorerna ska krocka. Inte minst kommer de nya systemen att förlita sig på de nya lidar-sensorerna som sitter på nästa generation bilar från Volvo och Polestar.
4) Förbereda Volvos bilar på självkörande funktioner där Volvo nämner Drive, Cruise och Ride. Till att börja med ska Volvo inleda försök med självkörande bilar, Ride, på större motorvägar. Till att börja med kommer de här bilarna att ha kvar sin ratt och det blir en försiktig infasning i först låga farter på säkra vägar.
5) Maskininlärning. För att klara de nya säkerhetsnivåerna och självkörande bilar får de två Volvodatorerna den viktiga uppgiften att börja samla data utmed vägen. Den informationen ska hjälpa Volvos bilar att bli säkrare i framtiden och via så kallade ”over-the-air-update” ska Volvos nya generation bilar uppdateras över tid.
6) En egen batterifabrik som Volvo Cars bygger upp utvecklat tillsammans med Northvolt. Redan från 2024 ska Volvo Cars köpa batterier omfattande 15 GWh från Skellefteå och den nya fabriken ska ha en kapacitet på 50 GWh. Det är inte bestämt var den ska byggas ännu men mycket talar för norra Sverige eller Finland där det finns fossilfri energi.
7) En ny generation batterier till de nya elbilarna ska ge uppåt 90 mils räckvidd och betydligt snabbare laddning jämfört med i dag.De nya Volvobilarna kommer att ha att platt golv med batteriet som bärande del – en lösning som är mer eller mindre standard i bilvärlden i dag.
Under presentationen pratade Volvo Cars väldigt lite om samarbetet med ägarbolaget Geely och det nämndes inget om Geelys nya elbilsplattform SEA. Istället verkar den havererade sammanslagningen mellan Geely Auto och Volvo Cars ha gett Volvo en större frihet att utveckla en egen teknisk plattform och teckna avtal med egna partners. Volvo Cars har flera lösningar som kan bli aktuella för resten av koncernen – inte minst mjukvaran, operativsystemet och lidarsensorerna.
Det är också tydligt att det var först efter att Volvo Cars fick gå sin egen väg som de kunde teckna avtal med Northvolt om batterifabriken.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se