Så skadar kriget bilindustrin

Rysslands invasion i Ukraina påverkar den globala bilindustrin. Renault har tappat en fjärdedel av sitt börsvärde sedan kriget startade.

Alla biltillverkare med närvaro i Ryssland och Belarus påverkades snabbt av krigsutbrottet. Volkswagen, BMW och Toyota har stoppat tillverkningen på sina fabriker. Volvo lastvagnar har stoppat produktionen på lastbilsfabriken i Ryssland.

Även produktionen i den fria världen påverkas. Volkswagen har fått problem på flera fabriker i Europa eftersom man saknar komponenter som skulle ha levererats från underleverantörer i Ukraina. Bland annat stannar man tillverkningen på två elbilsfabriker.

Många tillverkare i Europa, bland andra BMW, Mercedes, Audi Porsche och Volkswagen rapporterar att man redan har eller kommer att tvingas pausa produktionen på grund av brist på delar från Ukraina.

Att kompensera för leveransförluster av till exempel kabelhärvor, den viktigaste exportprodukten från Ukraina, kommer att ta månader.

Några tillverkare riskerar att förlora mer än andra. Renault har tappat en fjärdedel av sitt börsvärde sedan Rysslands invasion i Ukraina. Ryssland är nämligen Renaults näst största marknad. Investeringarna i Ryssland började 2007 då Renault gjorde en affär med Vladimir Putin och tog över majoritetsägandet av AvtoVAZ, gamla Lada-tillverkaren. Affären var då värd 1 miljard dollar.

Investeringarna i Ryssland har lett till att 12 procent, 5,5 miljarder euro, av Renaults omsättning kommer från ryska marknaden. Att klippa banden till fabriken och stoppa försäljningen i Ryssland skulle leda till enorma kostnader för Renault. Vinsten som genereras i Ryssland bidrar med omkring 315 miljoner euro till Renaults resultat. Att klippa av banden till Ryssland innebär en kostnad som Renault skulle kunna ta, men det är inget beslut som tas lättvindigt.

AvtoVAZ-produktionen i Togliatti i Ryssland fortsätter tills vidare men pausas under en vecka från den 9 mars på grund av komponentbrist.

Även stora underleverantörer med produktion i Ryssland har stängt ner. Magna, världens fjärde största underleverantör med sex fabriker och 2 500 anställda i Ryssland, har stoppat produktionen på sina anläggningar. I en pressrelease uppger Magna att man också har gjort en stor donation till FN:s flyktingorgan för att hjälpa flyktingar från Ukraina.

I princip har all bilexport från Europa, USA och Japan till Ryssland upphört. Det är ställt utom allt tvivel att västvärldens blockad kommer att ha en enorm påverkan på den ryska ekonomin, men också påverka industrin i väst.

Detta har hänt i bilvärlden:

Audi pausar produktionen av A4, A, A6 och A7 på fabrikerna i Ingolstadt och Neckarsulm på grund av komponentbrist.

BMW har blivit tvungen att stoppa tillverkningen av BMW och Mini på flera fabriker.

Ford upphör med all verksamhet i Ryssland.

Jaguar Land Rover stoppar all export till Ryssland.

Honda stoppar all export av bilar och motorcyklar till Ryssland.

Nissan stoppar all export till Ryssland.

Porsche-fabriken i Leipzig har pausats på grund av komponentbrist, vilket påverkar tillverkningen av Macan och Panamera.

Toyota stoppar tillverkningen på företagets ryska fabrik. Fabriken i Sankt Petersburg tillverkade 80 000 bilar per år och har 2 000 anställda. Toyota stoppar också all export till Ryssland. Toyota är Rysslands populäraste japanska märke.

Volkswagen-koncernen har stoppat all export till Ryssland och även stoppad tillverkningen på två fabriker i Ryssland, fabriker som tillverkar modeller från Volkswagen och Skoda. Volkswagen sålde totalt 216 000 bilar i Ryssland under 2020, omkring 2,4 procent av koncernens totala försäljning. Flera Volkswagen-fabriker i väst påverkas av komponentbrist. Produktionen av elbilar på två fabriker har pausats.