Saab-profil vill bygga batterifabrik i Storbritannien
Han blev känd i Sverige som ryske Vladimir Antonovs talesman under Saab-affären. Nu ska den omstridde affärsmannen Lars Carlström kopierar svenska Northvolt och bygga en stor fabrik för batterier till elbilar i Storbritannien. Carlström vill skrapa ihop 40 miljarder till en fabrik på 30 GWh.
Planerna är svindlande lika de som Peter Carlsson och Northvolt presenterade i Sverige för tre år sedan. Lars Carlströms företag Britishvolt vill tillsammans med den skotska batteriproducenten AMTE Power vill bygga en stor batterifabrik någonstans på de brittiska öarna och 2023 inleda produktion av batterier till elbilar. Britishvolts hemsidan är även den mycket lik Northvolts i sin framtoning och struktur.
Målsättningen för Britishvolt är att i en första vända få ihop cirka tolv miljarder kronor för att börja bygga fabriken och där nå en kapacitet på 10 GWh (gigawattimmar). I nästa steg ska fabriken byggas ut för att till slut nå en kapacitet på 30 GWh. Därmed skulle Britishvolt och AMTE Power ha en produktionskapacitet strax under Teslas Gigafactory i Nevada och något mindre än en fullt utbyggd Northvoltfabrik i Skellefteå.
INTERVJU: Peter Carlsson – mannen bakom Northvolt
I dag har AMTE Power ett 50-tal anställda men lyckas projektet ska cirka 4 000 personer arbeta i batterifabriken. Efter att de två företagen tecknat ett samarbetsavtal ska arbetet med att välja ut en lämplig plats starta. Enligt Lars Carlström finns fem orter på en första lista över tänkbara områden för en fabrik. Orterna är inte namngivna men ska finnas mellan sydvästra England och området Midlands i mellersta England.
Britishvolt har först och främst riktat in sig på att förse de biltillverkare som finns i Storbritannien med batterier. I dag köper Jaguar Land Rover sina batterier från koreanska LG Chem. Flera brittiska tillverkare har efterlyst en batterifabrik på ön och sagt att det är en förutsättning för att brittisk biltillverkning ska överleva.
Lars Carlström är en välkänd profil i svenskt affärsliv. Efter många år som säljchef på Saabs säljbolag Ana i Umeå blev han under Saab-krisen talesman för ryske Vladimir Antonov. Antonov försökte finansiera Victor Mullers Saab-satsning men tilläts inte vara med som delägare av Europeiska Investeringsbanken.
Vladimir Antonovs bankaffärer i Ryssland och Baltikum godkändes inte av EIB och bland annat därför stoppades Antonovs inblandning i försöket att rädda Saab undan konkurs.
Efter Saab-åren försökte sig Lars Carlström på flera olika affärsprojekt och 2014 ville han starta det nya Industripartiet. Carlström fick öppet stöd av bland andra Bert Carlsson men partiet blev inte heller det någon succé.
Nu ska Lars Carlström och AMTE Power övertyga brittiska investerare att det är smart att bygga en batterifabrik i Storbritannien. Regeringsstödda Advanced Propulsion Center, som försöker hjälpa nystartade brittiska företag, står bakom satsningen.
Lars Carlström vill få in den första delen av finansieringen under det här året för att batterifabriken ska kunna börja bygga redan 2023.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se