Saabs bilsätesfabrik blir kundservicecenter
Bilsätestillverkaren Lear som tillverkat stolar åt Saab lägger ner sin verksamhet i Trollhättan. Nu flyttar ett kundservicecenter in i stället, skriver di.se.
Den hårt prövade industristadenTrollhättan börjar sakta återhämta sig efter Saab-konkursen sent förra året. Sedan konkursen i december har bilsätestillverkaren Lear bestämt sig för att lägga ner sin fabrik i Trollhättan men i dess ställe öppnar entreprenören Gunilla von Platen nu ett kundservicecenter i fabriken.
Till en början ska mellan 30 och 50 personer rekryteras till kundserviceföretaget Xzakt Kundrelation. Att just Trollhättan valdes som plats grundar sig i det höga antalet svensk- och finskspråkiga invånare som en gång flyttat från Finland till staden för att arbeta på den gamla Saabfabriken. Personer som kan finska är nämligen eftertraktade i kundservicebranschen eftersom företag ofta har kunder i hela Norden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se